Основні причини девіантної поведінки неповнолітніх
Основні причини девіантної поведінки неповнолітніх
Сьогодні неможливо вирішувати проблеми виховання, не враховуючи загального соціального фону.
Негативні соціально-економічні і політичні процеси, які відбуваються у суспільстві, тяжко вразили і школу. Гострота проблем злочинності і правопорушень серед школярів посилюється. Причин чимало: погіршення криміногенної обстановки в умовах кризових явищ в економіці, падіння виробництва, порушення колишніх виробничих та людських стосунків, гострий дефіцит і низька якість промислових товарів, продуктів харчування, дедалі зростаюча активність ділків тіньової економіки, незаконна спекуляція, шахрайство, бізнес на підпільних азартних іграх та ін. Прискореними темпами триває майнове розшарування населення. Освіта перебуває в жебрацькому стані.
У цьому зв'язку при аналізі реальних соціальних явищ виникає питання: чи зможуть дослідники дати правдиву відповідь щодо причини антигромадських проявів у середовищі неповнолітніх, а тим більше впливати на підлітків. Статистика викликає тривогу і занепокоєність. За останні 10 років удвоє зріс рівень дитячої злочинності. Близько 70 тисяч дітей і підлітків стоять на обліку правоохоронних органів. Питома вага юних правопорушників нині складає 25% проти 13% десять років тому.
Сьогодні ми стикнулися з ситуацією, яка є вкрай драматичною. Ідеологія "життя заради світлого майбутнього" виявилася повністю зруйнованою протягом дуже короткого періоду. Але й уміння повноцінно, повнокровно жити без "казки" - не сформувалось. Ця ситуація, складна навіть для дорослих, виявилась надскладною, зверхкризовою для підлітків і юнацтва. В результаті у багатьох з них виникає або повна розгубленість перед сьогоднішнім і завтрашнім днем, або бажання урвати від життя якомога більше, і негайно
Серед неповнолітніх зростають такі злочини, як зловмисні вбивства, тяжкі тілесні пошкодження, розбійні напади, грабунки, зґвалтування. Це свідчить про ускладнення структури злочинності.
Причини злочинності неповнолітніх оцінюються неоднозначно, серед них: курс суспільства на демократизацію, погіршення економічного стану, гуманізація кримінального законодавства і судової практики та ін. Певний зв'язок між злочинністю і названими перебудовними процесами є. Однак корені неблагополуччя - набагато глибше, в нашому минулому.
Формування і реалізацію антигромадського вчинку можна представити таким чином:
Можна чітко простежити етапи дезадаптації на шляху до створення антигромадського вчинку:
а) формування особистості з антигромадською орієнтацією;
б) мотивація злочину;
в) прийняття рішення про скоєння конкретного злочину;
г) реалізація цього рішення, включаючи скоєння злочину і його наслідки.
Кожен з цих етапів характеризується різним рівнем взаємодії особистості з середовищем. У процесі формування особистості середовище дуже впливає на установки і ціннісні орієнтації особистості. У момент скоєння злочину суб'єкт знаходиться в несприятливій життєвій ситуації і формування його особистості, включаючи самовиховання, складається з протиріч.
У загальній структурі соціальної дезадаптації, несприятливої ситуації розвитку чітко простежується група причин, які спричиняють девіантну поведінку неповнолітніх. Це соціально-економічні, психолого-педагогічні і медико-біологічні. Усі вони мають чітку тенденцію до загострення і поглиблення в сучасний період.
Серед соціально-економічних умов, які впливають на кримінальне відхилення у поведінці неповнолітніх, відмічають такі:
а) загально-соціальні (порушення принципів демократії, соціальної справедливості, крах соціальних ілюзій,