Передумови формування компетентності дітей з особливими потребами
Передумови формування компетентності дітей з особливими потребами
Формування життєвої компетентності учнів спеціальної школи потребує певних передумов. Однією з них ми вважаємо дошкільну підготовку. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури та досвіду роботи спеціального дитячого садка №3 м. Кам'янця-Подільського пропонуємо модель формування готовності дошкільників із проблемами розумового розвитку до навчання у школі.
Фізична готовність
1. Нормальний стан здоров'я.
2. Наявність навичок фізичної культури (ходьба, біг, стрибки, кидання в ціль).
Розумова готовність
1. Змістовний бік готовності:
• загальні знання про довкілля (про предмети першої необхідності, професії, знаряддя праці, продукти праці, місце мешкання, рослинний та тваринний світ, явища неживої природи, соціальні явища та свята, морально-етичні поняття); спеціальні знання з мови, математики, образотворчої та конструктивної діяльності.
2. Процесуальний бік готовності:
• загальні способи розумової діяльності (уміння слухати, утримувати в пам'яті план наступної діяльності, орієнтування у просторі, зв'язне висловлювання на рівні опису з використанням сенсорних еталонів, розповіді, вміння порівнювати, робити найпростіші узагальнення, здійснювати дію переносу, критично оцінювати діяльність ровесників та свою власну тощо);
• спеціальні способи розумової діяльності (дії звукового аналізу слів, інтонаційного розрізнення меж речень, голосних "и", "і", приголосних "м" і "н", дій додавання та віднімання по 1, прямого рахунку в межах 7-10 та оберненого в межах 5, скульптурного та конструктивного способів ліплення тощо).
Особистісна готовність
1
2. Вольова (почуття відповідальності, уміння долати труднощі, дотримуватися загальних вимог).
3. Готовність працювати в колективі (уміння домовитися про спільну дію, запропонувати допомогу, попросити поділитися чимось тощо).
Формування змістовної сторони готовності до навчання та виховання дітей із проблемами розумового розвитку забезпечується шляхом розвитку предметної діяльності для засвоєння знань про предмети та їх призначення, а також способів дій з ними. Неабияке значення має формування знань про довкілля. Для цього пропонується використовувати дидактичні ігри: "Що з чого і для чого?", "Що зайве?", "Ботанічне (зоологічне) лото" тощо, які допоможуть дитині краще сприймати, засвоювати, систематизувати відповідні знання. Програмою четвертого року навчання у спеціальному дитячому садку передбачено методики вироблення спеціальних знань із мови та елементарних математичних знань і вмінь. У формуванні готовності дітей до навчання в спеціальній школі відіграє велику роль і розвиток спеціальних знань та вмінь з образотворчої діяльності та конструювання.
Відповідно відбувається й формування процесуальної та особистісної готовності до навчання дітей із проблемами розумового розвитку.
Корекційно-компенсаторна робота з формування мовленнєвої готовності дошкільника до навчання у спеціальній школі проводиться за такими напрямками:
• збагачення словника, корекція мовленнєвих стереотипів, наповнення змісту слів конкретними наочними образами;
• мовленнєве оформлення предметних дій (що спочатку? що в кінці? що з чого і для чого? та ін. );
• розвиток уміння зв'язно висловлюватися (за мовленнєвої та перцептивної пасивності дитини із проблемами розумового розвитку);
• формування фонематичних операцій та корекція звуковимови