Постнатальний онтогенез людини

План 

Вступ

1. Загальна характеристика постнатального онтогенезу людини.

2. Чинники і критерії зростання і розвитку в постнатальному онтогенезі.

Висновок.

Література.  

Вступ

Формування людини відбувалося під визначальною дією соціальних чинників. Тому як об'єктом природничонаукового дослідження він є унікальне явище. Підходи, що існують в науці, до проблеми співвідношення біологічної і соціальної в індивідуальному розвитку людини неоднозначні, проте вочевидь, що соціальне єство людини зовсім не відміняє біологічних законів, відповідно до яких розвивається його організм. В той же час біологія людини специфічна, і ця специфіка полягає в «соціалізованності». Сама спадкова програма людини соціально детермінована, в ній записані підсумки його історико-еволюційного розвитку, і тому повна її реалізація можлива лише в умовах соціального середовища.  

Загальна характеристика постнатального онтогенезу людини.

Соціалізація, що відбувалася в ході філогенетичного становлення людства, була пов'язана із значною перебудовою онтогенезу і сприяла, перш за все, збільшенню періоду розвитку (навчання і засвоєння соціальної програми) і старіння (зберігання і передача соціального досвіду).

Індивідуальний розвиток – онтогенез – розділяється на пренатальний (стадії ембріона і плоду) і постнатальний. У останньому найчіткіше розмежовуються зростання і розвиток, зрілість і старіння, проте в межах кожної з цих крупних фаз виділяються більш дроби, так що їх загальне число може вагатися від 3 до 24. У основі таких періодизацій зазвичай лежать комплексні критерії (морфофункціональні, психологічні і соціологічні).

Коротка характеристика основних етапів періоду розвитку, що виділяються відповідно до вікової періодизації, прийнятої для медико-біологічних досліджень в нашій країні.

Новонародженість (0-10 днів). Час вигодовування дитяти молозивом

Новонароджена людина в цілому менш «зрілий» і безпорадніший, ніж новонароджений шимпанзе, який відповідає приблизно 4-5 – місячному дитяті. У абсолютних цифрах вага хлопчика складає в середньому 3400-3500 г, дівчинки – 3250-3400 р.

Грудний вік (10 днів – 1 рік) – від переходу до живлення «зрілим» молоком до прорізування перших молочних зубів. Найбільш інтенсивне зростання: за рік довжина тіла збільшується приблизно в 1,5 разу, подвоєння ваги відбувається до 4-5 місяців.

Раннє дитинство (1-3 роки). Завершення прорізування молочних зубів, різке падіння інтенсивності зростання. Заміна «дитячій» мові «дорослої», зародження самосвідомості.

Перше дитинство (4-7 років). У багатьох дітей спостерігається невелике прискорення зростання («перший ростовий стрибок»), поява перших постійних зубів і до кінця періоду – ще слабких ознак статевого диморфізму. Початок формування самосвідомості, статевій ідентифікації (усвідомлення підлоги), первинне становлення особи.

Друге дитинство (8-11 років у жінок і 8-12 років у чоловіків). Завершення прорізування постійних зубів, окрім «зубів мудрості». Початок статевого дозрівання і посиленого зростання тіла в довжину, перш за все у жінок. Усвідомлення місця в системі суспільних стосунків, розвиток уваги і довільної пам'яті.

Підлітковий період (12-15 років у жінок і 13-16 років у чоловіків). Період інтенсивного статевого дозрівання (пубертатний). Характерний пубертатний стрибок зростання («другий ростовий стрибок»), раніше у жінок. Бурхливі морфофункціональні зрушення, що зачіпають всі основні системи організму. Інтенсивний інтелектуальний розвиток (самоаналіз, самовиховання), особова і емоційна нестабільність, вища статева

1 2 3