Предмет і завдання патопсихології
План
- Предмет патопсихології.
- Задачі патопсихології.
- Патопсихологія і психопатологія.
- Місце патопсихології в системі наук.
1. Предмет патопсихології.
Патопсихологія – галузь психологічної науки, що вивчає хворобливі зміни психіки, відхилення в розвитку психічної діяльності, закономірності змін та розпаду психіки, співставляючи їх з закономірностями розвитку нормальної психічної діяльності.
Предметом дитячої патопсихології є відхилення в розвитку психічної діяльності дитини.
За відсутності правильної психолого-педагогічної допомоги розвиток дитини, якій властиві порушення в психічній діяльності, призводить до соціальної дезадаптації. Добір адекватних прийомів коригуючого впливу, в свою чергу, можливий лише на базі виявлення глибинних, дійсних причин аномальної поведінки дітей. Спеціальне патопсихологічне дослідження допомагає визначити ці причини, виявити приховані для простого спостереження ознаки порушень вищих психічних функцій та особистісних утворень, визначити їхні структуру та взаємозв'язок.
2. Задачі патопсихології.
Одним із головних завдань дитячої патопсихології є одержання даних про психічний стан дитини з аномальною поведінкою; про стан її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та особистості загалом
У роботі шкільного психолога патопсихологічне обстеження дитини необхідне для відмежування відхилень у поведінці, що виникли під впливом соціальної ситуації розвитку, від тих, які зумовлені порушенням психічної діяльності. Наприклад, неуважність учня на уроці, невиконання ним завдань учителя, вкрай низька успішність, що доходить до неможливості оволодіння шкільними навичками та знаннями, можна пояснити відсутністю навчальної мотивації, знеціненням навчання для дитини у зв'язку з наявністю в неї інших інтересів та ціннісних орієнтацій, інших сфер самоствердження. Проте така сама картина поведінки спостерігається і при церебрастенічних станах, що характеризуються виснаженням уваги, низькою чи нерівномірною працездатністю, інертністю психічних процесів, які часто пов'язані з порушенням аналіз} та синтезу просторових відношень, тонкої моторики. Якщо дитині властиві вказані особливості, то, незважаючи на її намагання заслужити звання «гарного учня», вчитель сприйматиме її як ледачу, несумлінну, байдужу до навчання.
Важливим завданням патопсихологічного обстеження дитини є раннє виявлення симптомів психічного недорозвитку, а також викривленого, дисгармонійного розвитку, дебюту психічних захворювань, невропатії, неврозів і т. п. Виявивши загрозливі симптоми, шкільний психолог повинен направити дитину на консультацію до відповідного спеціаліста для уточнення діагнозу та лікування.
Специфічні завдання постають перед дитячим патопсихологом, коли він працює з підлітками. Цей віковий період, що є складним етапом розвитку для всіх дітей, провокує різкі відхилення в поведінці підлітків з порушенням їхньої психічної діяльності. Це часто буває навіть за мінімальних, компенсованих (тобто непомітних при простому спостереженні) раніше порушеннях. Так, при деяких типах психопатій та акцентуацій характеру в підлітків виявляються ознаки соціальної дезадаптації: відмова виконувати вимоги дорослих, негативізм стосовно соціальне схвалених норм поведінки, підвищення роздратованості, конфліктність та ін. Такі самі, на перший погляд, прояви поведінки властиві й звичайному підлітку у взаєминах з батьками, якщо ті не хочуть змінити стиль стосунків із сином або дочкою, намагаючись утримати їх у рамках дитячої «моралі слухняності». В цьому випадку поведінка підлітка є не патологією,