Причини розладів особистості

Причини розладів особистості

Люди з розладами особистості приносять оточуючим не менше проблем ніж собі. Такі розлади визначаються значною стійкістю в часі, тобто не приходить навчання на основі пройдених помилок.

Раніше вважали, що стійкі розлади основувались та виникали із особливостей особистості, які називали рисами темпераменту або характеру, тобто на основі спадкових або конституційних факторів. Пізніше приділялась увага й іншим причинним факторам - середовищним і соціальним. Різноманітні дезадаптивні звички і когнітивні стилі можуть мати коріння в порушенні відношень між батьками та дитиною. Ранні соціальні відношення та поведінка батьків часто служать для дітей моделями подальших дорослих відношень.

Аарон Бек і його колеги запропонували зручну загальну схему, яка дозволяє виділити окрему схожість і відмінності між особистими розладами (Pretzer & Beck, 1996). Згідно їх думці, людей з особистими розладами можна охарактеризувати по декількох різних напрямах, включаючи використовувані ними міжособистими стратегії. Відмінність міжособистих стратегій має на меті різне використання міжособистого простору. Наприклад: «Індивіди можуть переміщатися або розташовуватися проти, по напряму, далеко від, над і під іншими людьми».

Класифікація розладів особистості

У DSM-IV розладів особи розбиті на три кластери, виходячи з схожості, що існує між ними. Як вже наголошувалося, багато людей задовольняють критеріям не тільки для одного розладу, включаючи розлади з різних кластерів.

Клас А: Включає параноїдний, шизоїдний і шизотипічний розлади особистості

Люди з подібними розладами часто здаються дивними або дивакуватими, поводяться незвично; їх поведінка варіює від недовірливості і підозрілості до соціальної відчуженості.

Клас В: Включає істероїдний, нарциссичний, асоціальний та прикордонні розлади особистості. Індивідів з такими розладами об’єднує загальна тенденція до демонстративної, емоційної і ексцентричної поведінки, їх імпульсивна поведінка, що нерідко супроводжується асоціальними діями, колоритніше, несамовитіше ніж розлади з першого класу і частіше приводить до контактів з психіатричними і правоохоронними службами.

Клас С: Включає уникаючі, залежні і обсессивно-компульсивні розлади. На відміну від розладів, що належать до інших класів, вони часто супроводжуються тривогою і боязливістю, що іноді утруднює їх диференціальну діагностику з тривожними розладами. Люди в цьому випадку, рухомі тривогою, частіше звертаються по допомогу.

У додатку до DSM-IV, в умовній категорії відносяться два додаткові розлади особистості -депресивні і пасивно-агресивні.

Основні клінічні признаки розладів особистості.

 

 

 

 

Параноїдальний

Підозрілість та недовіра по відношенню до оточуючих; Схильність вважати себе бездоганним; Настороженість щодо уявних нападів.

Шизоїдний

Порушені соціальні відношення; нездатність та небажання формувати відношення до інших людей.

Шизотипічний

Незвична форма мислення; особливості сприйняття і мови, що заважають комунікації та соціальній взаємодії.

 

Істероїдний

Самодраматизація; підвищене піклування над привабливістю; схильність до роздратування та спалахів гніву, якщо не вдається привернути увагу оточуючих.

Нарциссичний

Претензіозність; привертання уваги до себе; самореклама; відсутність емпатії.

Асоціальний

Недостатній морально-етичний розвиток; нездатність наслідувати встановлені моделі

1 2 3 4 5

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні