Принципи і методи подолання конфліктів в управлінні

Принципи і методи подолання конфліктів в управлінні

Розв'язання конфліктів в управлінні є складним процесом, який вимагає від керівника відповідних знань і творчого підходу. Вирішувати цю проблему до­водиться на соціальному, міжособистісному, особистісно-психологічному рівнях. Конфлікт може швидко по­ширитися на всі рівні, оскільки між ними немає чітких, неподоланних меж. На соціальному рівні використову­ють організаційні способи: зміну структури групи (уста­нови, організації, фірми), впорядкування системи сти­мулювання, поліпшення умов праці тощо. Розв'язання конфліктів на цьому рівні обмежене можливостями ор­ганізації й управління, не завжди вимагає психологіч­ного впливу керівника. Міжособистісний рівень зо­бов'язує керівника вникнути у психологічну сутність суперечностей між сторонами, що конфліктують, не від­даючи переваги жодній із них. На особистісно-психологічному рівні розв'язання конфлікту керівник намага­ється «вжитися в образ» кожної із конфліктуючих сто­рін і відповідно розмірковувати. Це дає змогу з'ясувати як об'єктивні причини виникнення конфлікту, так і мо­тиви поведінки сторін, передумовою яких є конкретні потреби та інтереси.

Вибір способів і методів подолання конфліктів зале­жить від джерела та причин їх виникнення, динаміки розвитку, психічного стану конфліктуючих сторін. Важливо мати на увазі, що діяльність і поведінка людей у конфліктній ситуації і в нормальних умовах суттєво відрізняються. Передусім змінюється психологічна структура особистості: з'являються нові цілі, мотиви, по-іншому здійснюється регуляція. Конфліктуючі сто­рони характеризують висока психічна напруженість, стрес, фрустрація (обман, марне сподівання), тривож­ність, острах можливих невдач, що відбивається на формуванні їх мотивів. Кожна із сторін конфлікту на­магається випередити дії іншої, готує контрзаходи. Че­рез обмеженість, недостовірність інформації приписує іншій стороні неіснуючі якості й наміри, що познача­ється на об'єктивності позицій. Нерідко зростає агре­сивність учасників, які намагаються застосовувати нас­тупальні тактики

Рідко коли вони здатні критично оці­нити себе. Свої особливості мають і рішення, прийняті у конфліктній ситуації. Як правило, учасники конфлікту відчувають дефіцит часу, не завжди мають змогу уточ­нити, скоригувати прийняте рішення, спрогнозувати й перевірити реакцію опонента на нього. Та й приймають такі рішення на основі неповної, інколи свідомо спотво­реної інформації.

Запобіганню, стриманню конфліктів сприяють виві­рена кадрова політика (добір і розстановка кадрів з ураху­ванням їх професійних, психологічних якостей); автори­тет керівника, передумовою якого є його компетентність, організованість, чесність, вимогливість, вболівання за спільну справу; позитивні традиції як додаткові норми соціальної регуляції поведінки, які потрібно всіляко зао­хочувати, пам'ятаючи, що, ставши самоціллю, вони пе­ретворюються на консервативний чинник; об'єктивне оцінювання, диференційоване стимулювання праці спів­робітників, які є своєрідним виявом вдячності керівника підлеглому, підкресленням його надійності й відданості справі; соціально-професійне навчання, що сприяє роз­криттю творчих, інтелектуальних, моральних можливос­тей працівників; зміцнення неформальних відносин в ор­ганізації; підтримання стабільного складу колективу.

Подолання конфлікту передбачає дотримання відпо­відних принципів:

1. Урахування суті суперечностей. Для цього потріб­но з'ясувати ділову основу конфлікту, істинні, а не дек­ларовані мотиви його учасників. Розв'язання конфлік­ту суттєво ускладнюється, якщо керівник є учасником однієї з конфліктуючих сторін. Через це він не може бу­ти об'єктивним, а конфлікт, набувши публічного харак­теру, виходить за межі організації.

2. Урахування мети сторін, що конфліктують. З'ясу­вавши мету учасників конфлікту, необхідно чітко розме­жовувати проблеми міжособистісної і ділової взаємодії. Якщо домінуючими є особисті цілі, слід застосувати спо­чатку заходи виховного впливу, пред'явивши щодо цьо­го чіткі вимоги. Якщо один з опонентів має вищий ранг, потрібно вказати

1 2 3

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні