Психологічні особливості молодшого шкільного віку_к.р
План
1. Розкрийте зміт питання „Сензетивність”. В чому вона проявляється стосовно дітей шестирічного віку.
2. Розкрийте психологічні особливості формування навчальної діяльності молодших школярів.
3. Поясніть у чому полягає різниця міжрозумовим та хронологічним віком дитини.
4. Поясніть значення дитина-дисграфік, які шляхи вирішення цієї проблеми.
Література.
1. Розкрийте зміт питання „Сензетивність”. В чому вона проявляється стосовно дітей шестирічного віку.
Серед індивідуальних особливостей шестирічної дитини особливе місце належить темпераменту. Фізіо логічною основою темпераменту людини є його тип вищої нервової діяльності.
І. П. Павлов виділив три основні властивості нерв ної системи (силу, рухливість, врівноваженість) і чотири основних поєднання цих властивостей:
сильний, неврівноважений, рухливий - «безу держний» тип;
сильний, урівноважений, рухливий - «живий» тип;
сильний, врівноважений, малорухливий - «спо койне» тип;
«Слабкий» тип.
«Нестримне» тип лежить в основі холеричного темпераменту, «живий»-сангвінічного, «спокой ний» - флегматичного, «слабкий» - меланхолійного
Подальші дослідження темпераменту привели до виявлення і багатьох інших його властивостей. До них відно сятся: сензитивность (або чутливість), реактив ність, активність, емоційна збудливість, плас тичність і ригідність, екстравертірованность і інтро-вертірованность, темп психічних реакцій.
У класі (групі), напевно, є представники всіх темпераментів. Радянський психолог В. С. Мерлін створив таблицю, в якій узагальнив дані про психологічні проявах темпераменту (с. 116-117).
Напевно, познайомившись з даними характеристи ками темпераментів, багато хто з читачів уже «знайшли» себе (або віднесли одного вихованця до холерикові, дру гого - до сангвинику). Але не виключено, що деякі залишилися «непізнаними». Це не дивно. «Чис ті» темпераменти зустрічаються досить рідко. Найчастіше у людини поєднуються риси різних типів, хоча переважають властивості якогось одного. Крім того, відразу всі властивості темпераменту помітити важко, та й вік також накладає свої відбитки на проявле ня темпераменту.
Весь склад властивостей темпераменту виникає не сра зу, а розгортається в певній послідовності. Вона зумовлена як загальними закономірностями зі зреванія вищої нервової діяльності і психіки ре-'бенка в цілому, так і специфічні закономірності ми дозрівання кожного типу нервової системи. До спеці фических віковим особливостям _нервноі__сісте ^ м и дітей раннього і дошкільного віку (до 6-7 років) від носяться: слабкість збуджувального і гальмівного про процесів, їх неврівноваженість, дуже висока чутливість ність, більш швидке в порівнянні з дорослими відновлення сил. У зв'язку з цим у дитячому віці типологічні властивості яскравіше виявляються в представників різних ставників врівноваженого, інертну і слабкого типів, тому що в них прояв типу контрастує з вік ними особливостями поведінки.
При визначенні темпераменту у дітей важливо враховувати їх вікові особливості, а також керуватися життєвими показниками властивостей нервової сі стеми. Так, до життєвих показниками сили нервового процесу порушення відносять збереження високого рівня працездатності при тривалій напружено сті в роботі, стійкий і досить високий поклади-
вальний емоційний тонус, сміливість у різноманітні них і незвичних умовах; стійка увага як в спокійній, так і в галасливій обстановці.
Про силу (або слабкості) нервової системи дитини бу дуть свідчити такі