Референтометрія
Референтометрія - один із соціометричних методів, спрямований на виявлення референтності членів групи для кожного індивіда, який входить у цю групу. Референтометрія включає дві процедури: попередня (допоміжна) являє собою з'ясування за допомогою опитувального листка позицій (оцінок, відносин, думок) кожного члена групи з приводу значущого об'єкта, події або людини. Друга процедура виявляє особистостей, позиція яких відображена в опитувальному листку, є найпривабливішою та найцікавішою для інших піддослідних. Даний метод дає змогу виявити мотиви міжособистісних відносин та вибору, переваг у групі. Дані, отримані за допомогою референтометрії, опрацьовуються математично і можуть бути виражені графічно.
Методика:
Сама процедура складається з двох етапів. На першому етапі відбувається взаємооцінка учнів з певного набору видів діяльності або особистісних якостей. На другому етапі виявляється виборче ставлення кожного опитуваного до деяких учням класу (групи).
Визначення критеріїв оцінки. У залежності від завдань дослідження шкільний психолог визначає, те, що буде оцінюватися. Це можуть бути питання-ситуації, наприклад: "З ким ви поїдете на екскурсію в інше місто?", "Кому ви можете розповісти про те що неприємності?", "З ким ви хочете відсвяткувати свій день народження?", "З ким ви найбільше відверті? " і т. д. , особистісні якості, наприклад: сміливість, чуйність, товариськість, розсудливість і т. д. або види спільної діяльності.
Порядок подальшої роботи можна розглядати на прикладі вибору списку особистісних якостей.
Процедура проведення. Учням роздають бланки відповідей (див
Обробка отриманих даних проводиться так само, як і у звичайній соціометрії, отримуючи при цьому референтометричний статус учнів і референтометричну структуру взаємних переваг. Крім того, ви-лайливий нами критерій для прикладу дозволяє отримати ще інформацію про властивості особистості учнів. Але оскільки діагностика властивостей особистості не входить в предмет розгляду, рекомендується всім бажаючим ознайомитися з даною методикою в існуючій літературі.
Інтерпретація результатів. Виявлення за допомогою даної методики референтної групи дає практичного психолога можливість визначати не тільки ставлення кожного учня до своїх однолітків, але і його ціннісні орієнтації: встановити ті якості його особистості, в оцінці яких він потребує більшою мірою. Нарешті, референтометрія дозволяє в деякою мірою прогнозувати поведінку учня в певних ситуаціях. Припустимо, наприклад, що референтну групу для учня складають учні з його ж класу. Отже, в класі (групі) існують діти, думка яких дуже багато значить для цього учня, і