Ринок спирту та алкогольних напоїв
Ринок алкогольних напоїв у світі
У 2010 році глобальний ринок алкогольних напоїв продемонстрував 6-процентне зростання у вартісному вираженні. Одними з самих швидкорослих категорій у світі сталі горілка і сидр - їх зростання склало відповідно до 11 і 14%. Такі результати звіту міжнародної компанії Nielsen, яка провела перше у своєму роді дослідження, що охоплює дані аудиту як роздрібних продажів, так і каналу HoReCa.
Дослідження ринку алкогольних напоїв - з серії What's hot around the globe - проводилося компанією Nielsen в 53 країнах світу. Країни були згруповані по 5 регіонам: Азіатсько-тихоокеанський регіон, регіон країн EEMEA, що розвиваються, куди входить і Росія, Європа, Південна Америка і Північна Америка. Дослідження було спрямоване на визначення купівельної активності споживачів у великих мережевих роздрібних торговельних точках, а також в ресторанах і барах впродовж двох річних періодів - в 2009-му і 2010 року. У багатьох країнах спеціалізовані алкогольні магазини не включалися в область дослідження унаслідок особливих місцевих обмежень і правил. На російському ринку не розглядався канал HoReCa.
Дослідження російського ринку охоплювало наступні періоди для різних категорій алкогольних напоїв:
• горілка, текіла, ром, коньяк, лікери, віскі, ігристе вино і шампанське - період з лютого 2009-го по січень 2010 року і період з лютого 2010-го по січень 2008 року;
• пиво - період з січня 2009-го по грудень 2009 року і період з січня 2010-го по грудень 2010 року
Дослідження різних категорій алкогольних напоїв проводилося в наступних містах:
• горілка, пиво - міста Росії з населенням понад 10 тисяч чоловік;
• віскі, ігристе вино, шампанське, ром, коньяк, лікери - 15 міст: Владивосток, Волгоград, Єкатеринбург, Іркутськ, Казань, Красноярськ, Москва, Нижній Новгород, Новосибірськ, Омськ, Ростов-на-Дону, Самара, Санкт-Петербург, Саратов, Хабаровськ;
• текіла - 7 міст: Єкатеринбург, Москва, Нижній Новгород, Новосибірськ, Ростов-на-Дону, Самара, Санкт-Петербург.
Росія займає четверте місце серед самих швидкорослих світових ринків алкоголю, що мають оборот понад $ 1 млрд, - цю позицію вітчизняному ринку забезпечило зростання в 17% у вартісному вираженні (таблиця. 1). Крім того, за показниками зростання Росія очолила список провідних світових ринків алкоголю, випередивши Великобританію, США і Німеччину, де зростання склало відповідно до 5, 4 і 2%.
Як відмічають фахівці "Nielsen Росія", не дивлячись на те, що в 2009 році із-за збою в роботі системи ЕГАІС відзначався деякий спад споживання алкогольних напоїв, в 2010-му ринок стабілізувався, показавши хороше зростання в грошовому вираженні. Дослідження було зосереджене на продажах в грошовому вираженні, тому на загальний тренд могла вплинути інфляція. Проте не можна не відмітити ще один чинник, зростання ринку, що обумовлює вартісною. У багатьох країнах, де категорії алкогольних напоїв знаходяться на етапі підйому, у тому числі і в Росії, споживачі перемикаються на дорожчих, преміальні бренди, що також вплинуло на загальну картину розвитку ринку.
За даними Nielsen, в Росії і Польщі простежується чіткий тренд: в цих країнах у міру зростання купівельної спроможності споживачі перемикаються на преміальні бренди алкогольних напоїв. Природно, частково таке зростання споживання алкоголю обумовлене ціновою інфляцією, проте багато регіонів, що розвиваються, стають усе більш привабливими для роздрібної торгівлі саме завдяки стабільним показникам зростання, які спостерігаються з року