Розвиток юридичної психології в Україні, механізм злочинної поведінки

План

Розвиток юридичної психології в Україні 3

Механізм злочинної поведінки. 7

Що таке поведінка людини? Які властивості має злочинна поведінка?. 7

З яких етапів складається злочинна поведінка?. 9

Список використаних джерел. 14


Розвиток юридичної психології в Україні

Беззаперечно, починаючи з 60-х років і до кінця XX ст. , юридична психологія на радянському та пострадянському просторі пережила етапи відродження, інтенсивного розвитку та перетворення в самостійну галузь людської науки і практики. Були сформовані основні її уявлення, положення: поняття, предмет, об'єкт, місце в системі інших наук, основні принципи й методи.

Серед ознак наукової зрілості юридичної психології в Україні можна назвати: - офіційне її визнання та включення в державний перелік наукових спеціальностей

(19. 00. 06);

-         підготовка фахівців вищого рівня кваліфікації за даною спеціальністю (докторів та кандидатів юридичних і психологічних наук);

-         створення в правоохоронних органах психологічних служб, де психологи-практики впроваджують напрацювання з юридичної психології в практичну діяльність;

-         зростання з року в рік кількості дисертаційних досліджень та наукових публікацій, проведення науково-практичних конференцій, поява періодичного видання «Юридична психологія і педагогіка».

Перспективним для подальшого розвитку юридичної психології нам видається створення наукового співтовариства фахівців, що професійно займаються проблемами юридичної психології. Це допоможе координувати зусилля, зробить більш реальним впровадження юридико-психологічного знання в правотворчу, правоохоронну та правозастосовну діяльність.

Сьогодні вже ніхто не заперечує, що юридична психологія - родове поняття стосовно «судової психології» (А. В. Дулов, О. Р. Ратінов), «кримінальної психології» (А. Ф. Зелінський, С. В. Познишев), «правової психології» (В. О. Коновалова). Але в деяких вищих закладах освіти системи МВС України (особливо підпорядкованих Харківському національному університету внутрішніх справ) вона досі не визнається як самостійна наука й викладається як низка спецкурсів: «Психологія девіантної поведінки», «Кримінальна психологія», «Судова психологія», «Психологія допиту» тощо.

Є певні проблеми й із визначенням структури й основних категорій юридичної психології

Для її вирішення нами проведений аналіз поглядів А. В. Дулова, В. О. Коновалової, В. Ф. Пирожкова, О. Р. Ратінова, В. Ю. Шепітька та інших учених.

В результаті такого аналізу ми дійшли до висновків, що психологічні особливості поведінки, властивості особистості розглядаються в юридичній психології на базі знань загальної, соціальної психології, психології праці чи інших галузей психологічної науки. У той же час, набуваються нові знання про факти, закономірності, механізми людської психіки у сфері правових відносин, правової поведінки. Саме так визначаємо юридичну психологію як науку.

Найбільш фундаментально проблеми системи та структури юридичної психології висвітлюються в монографії М. В. Костицького «Введение в юридическую психологию: методологические и теоретические проблеми» (К. , 1990) [1]. Автор розглядає юридичну психологію: а) як науку, б) як навчальну дисципліну.

У першому випадку вона повинна бути представлена наступними підсистемами: 1) вступ до юридичної психології; 2) особистість юриста та його діяльність; 3) особистість і правова, у тому числі протиправна, поведінка; 4) психологічні особливості правового регулювання; 5) психологічні особливості юридичного процесу; 6) теорія і практика застосування спеціальних психологічних знань у юридичному процесі.

Система юридичної психології як навчальної дисципліни, на думку автора, не може бути однаковою для всіх, вона повинна різнитися залежно від контингенту слухачів (студентів, курсантів, магістрантів) та рівня їх підготовленості. Така дисципліна повинна включати лише частину наведеного теоретичного матеріалу, викладатися в доступній для аудиторії формі, передбачати формування відповідних практичних умінь і навичок застосування психологічних знань для підвищення ефективності діяльності.

У другому виданні підручника «Юридична психологія» (К. , 2007 р. ) [2] нашим авторським колективом запропоновано наступне бачення системи і структури юридичної психології як навчальної

1 2 3 4 5

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні