Шляхи удосконалення процесу професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи до класного керівництва

Людина в своєму духовному розвитку пройшла довгий і надзвичайно складний шлях. Проте найвищим вираженням розвитку людини завжди була моральна свідомість у найгуманістичніших і найпрогресивніших проявах. Моральна свідомість - специфічний і притаманний лише людині спосіб розуміння нею свого місця в світі, суспільстві, її ставлення до інших людей. [1]

Проблема відносин людини із зовнішнім світом, природою і оточуючими людьми постала особливо гостро і в наш час. Вона вийшла на рівень широкого гуманістичного осмислення і виявилася найтісніше пов'язаною з проблемою майбутнього людства. Педагог-гуманіст В. О. Сухомлинський писав, що про добу математики, добу електроніки, космосу чуєш на кожному кроці, але всі ці вирази не відбивають сутності того, що відбувається в наш час. Світ вступає в епоху Людини - ось що головне. І від того, якою ця людина хоче бути, якою є система її моральних цінностей, сьогодні залежить не лише її особиста доля, а й майбутнє всього світу.

Саме гуманізація відносин - це той "логічний центр" загальної системи педагогічної науки, на основі якого можна конструювати розв'язання проблеми формування особистості, її внутрішнього світу, регуляції поведінки людей. Відносини можна розглядати у вигляді інтегрованого вираження моральної зрілості особистості як громадянина, творця суспільства, достойної Людини.

Проте об'єктивне оцінювання реального стану моральності як дорослих, так і підростаючих поколінь свідчить про те, що її рівень не відповідає вимогам правової, демократичної держави, яку будує нині Україна, а сама моральність (гуманність) не посіла ще належного місця в системі цінностей людей.

Сьогодні стрімко ламаються колишні моральні норми, ідеали, цінності, змінюються життєві орієнтири і пріоритети молоді

Спостерігаються нехтування елементарними нормами моралі, сплеск агресивності та егоїзму, спад інтересу до навчання і праці. Багато молодих людей не вважають освіту і професійну кваліфікацію визначальною життєвою цінністю. Замість прагнення до творення в них домінує пристрасть до розподілу і перерозподілу.

Спостерігається помітний спад інтересу до культури, мистецтва, літератури, відзначаються міграційні настрої. Школярі після здобуття освіти готові виїхати з країни. Усе це посилюється непідготовленістю як дорослих, так і випускників шкіл до вступу в ринкові відносини, орієнтовані, як відомо, на особисті ініціативи, підприємництво, збагачення різними формами власності. Перехід до ринку, який поки що далекий від цивілізованого, викрив ряд проблем, пов'язаних з відсутністю в нього моральних основ: пріоритет у ділових відносинах надається жорсткій конкуренції, а не співробітництву, особистому збагаченню на шкоду інтересам суспільства, людей будь-якими, часто аморальними шляхами і засобами. Процвітання "дикого" бізнесу в суспільстві набуло в школі спотворених форм. Тепер тут усе продається і купується, навіть дружня допомога. Якщо раніше школярі давали списати однокласникам на контрольних безкорисливо, спираючись на "кодекс товариства" (педагоги це називали "вдаваною допомогою"), то тепер за списування диктантів, задач, творів беруть гроші: краще долари, якщо ж їх немає - то гривні за курсом.

Погіршуються умови життя і виховання дітей у рідному домі: неувага, жорстокість батьків і дорослих штовхають іноді школярів на втечу з дому, бродяжництво, у деяких випадках навіть на самогубство. Усе це дає підстави стверджувати, що сьогодні людство стоїть перед не менш страшною небезпекою, ніж ядерна війна: небезпекою розпаду моралі, духовності.

Не менш впливає на загострення моральних проблем в учнівському середовищі діяльність самої школи, яка, здійснюючи радикальні перетворення, поки що не змогла повною мірою подолати негативи, притаманні авторитарній системі виховання, повернутися до інтересів особистості, її життєвих проблем.

1 2 3 4 5

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні