Системи автоматизації ділових процесів
Системи автоматизації ділових процесів
Автоматизація завжди розглядалась як засіб підвищення ефективності управління. Але позитивного результату неможливо досягти в разі використання комп’ютерів як друкарських машинок, а ЛОМ — для тривіального обміну файлами. Водночас варто враховувати, що вигоди від автоматизованого виконання операцій (прискорення, спрощення і т. ін. ) далеко не завжди компенсують необхідні витрати. Розуміння такої ситуації призвело до появи в 1990 році принципово нової концепції підвищення ефективності функціонування компаній — бізнес-процес реінжинірингу (Business Process Reengineering, BPR). За визначенням, BPR — це фундаментальне переосмислення і радикальне перепроектування бізнес-процесів[1] для досягнення докорінного покращення основних показників діяльності — вартості, якості, послуг, швидкості. При цьому новітні ІТ розглядаються як інструмент реконструкції існуючих бізнес-процесів.
- ІТ за своєю сутністю створюють умови для вдосконалення бізнес-процесів. Так, електронні комунікації дали змогу перебороти обмеження в розподілі та оновленні інформації, притаманні «паперовій» технології, а технології «клієнт-сервер» створили передумови для децентралізації прийняття рішень, залишивши проте практично без змін процеси комунікацій і координації. У цьому контексті особливого значення набувають workflow-системи, які слід розглядати не як окремі додатки, а як засоби інтеграції ділових процесів підприємства. Діловий процес («потік робіт» від англ. «workflow») — це логічно завершений набір операцій (ділових процедур), що підтримують структуру підприємства і реалізують його політику, спрямовану на досягнення поставленої мети. Ідеологія САДП ґрунтується на твердженні, що здебільшого ділові процеси мають такі характеристики: складаються зі скінченного набору завдань, що виконуються заданим чином;
- до їх виконання залучено численних працівників з різним ступенем відповідальності; вони полягають у вивченні, створенні, обробленні та передаванні інформації у різних формах (не тільки у формі документів);
мають деяку мету, можливо, не очевидну всім учасникам
Конкретні процедури виконуються за правилами. Правило оброблення процедури — це деяка умова, дотримання або недотримання якої викликає визначені дії. Такі правила можна поділити на правила оброблення даних і правила маршрутизації. Правила маршрутизації визначають сценарій реалізації ділового процесу, послідовність виконання його процедур. Прикладом різної маршрутизації одного об’єкта може бути правило розгляду вхідних документів і накладання резолюцій на них: «Документи, що належать до групи особливо важливих, розглядає і розписує керівник, а решту — його заступники, відповідно до кола питань, якими вони відають».
- Залежно від визначеності порядку виконання процедур розрізняють жорстку і вільну маршрутизацію. Жорстка маршрутизація