Соціальна дія та соціальний контакт

План

Ознаки соціальної дії 3

Соціальна дія. 4

Соціальний контакт. 12

Використана література. 14


Ознаки соціальної дії

Проблематику соціальної дії ввів Макс Вебер. По-перше, найважливішою ознакою соціальної дії є суб'єктивне значення - особове осмислення можливих варіантів поведінки. По-друге, важлива свідома орієнтація суб'єкта у відповідь на реакцію оточуючих, очікування цієї реакції.

У Т. Парсонса проблематика соціальної дії пов'язана з виділенням наступних ознак:

  • нормативність (залежить від загальноприйнятих цінностей і норм);
  • волентаричність (тобто зв'язок з волею суб'єкта, що забезпечує деяку незалежність від навколишнього середовища);
  • наявність знакових механізмів регуляції .

В концепції Парсонса дія розглядається як одиничний акт і як система дії. Аналіз дії як одиничного акту пов'язаний з виділенням актора і середовища, що складається з фізичних об'єктів, культурних образів і ін. індивідів. Аналіз дії як системи: розглядається як відкрита система (тобто підтримує обмін із зовнішнім середовищем), існування якої пов'язано з формуванням відповідних підсистем, що забезпечують виконання ряду функцій.

Функції

Підсистеми

адаптивна

біологічний організм

особова

засвоєння цінностей і норм

соціальна

сукупність соціальних ролей (зразків поведінки)

культурна

засвоєні цілі і ідеали

Соціальна дія.

Ви читаєте цей текст, текст глави навчального посібника. Як вид активності, читання пов'язано з певними витратами енергії, нормальним функціонуванням головного мозку, певними розумовими операціями, що дозволяють сприймати знаки на папері як слова і пропозиції. Проте ці психофізичні процеси не є наочною областю соціології, хоча і необхідні для процесу читання

Яким чином людина, що читає тест, може бути розглянута соціологічно?

Перш за все, увага повинна привернути спонукання людини до певної активності, те, що виступає безпосередньою спонукальною причиною дії, його мотивом. Тут можна припустити зв'язок з бажанням або обов'язком підготовки до занять або проста цікавість. У будь-якому випадку прагнення задовольнити деяку потребу викликає до життя систему спонукань і план певних дій разом з образом бажаного результату, метою. Відповідно спонуканню і цілям підбираються засоби. Причому якщо йдеться про допитливість як таку, то результатом буде саме отримання позитивних оцінок, то сама підготовка до заняття, включаючи і читання, виступає як засіб.

 Самому читанню у будь-якому випадку передував вибір можливих варіантів поведінки: готуватися або не готуватися до занять, "цікавитися" або послухати музику. . . Результати вибору були визначені оцінкою ситуації: наскільки важлива підготовка саме до цього заняття? Скільки часу це вимагає? Чи не спробувати виступити на семінарі без підготовки або взагалі не ходити на заняття? І, нарешті, які наслідки спричинить за собою той або інший вибір? При цьому Ви як людина, що проявляє цілеспрямовану активність, виступали суб'єктом дії, а книга як джерело інформації - як об'єкт додатку ваших зусиль.

 Таким чином, читання книги пов'язано з розв’язком якихось життєвих проблем і свідомо зорієнтоване у відповідь щодо поведінки оточуючих, тобто відповідає основним ознакам соціальної дії. Соціальна дія відрізняється від чисто рефлекторної активності (потирання утомлених очей) і від тих операцій, на які поділяється дія (підготувати робоче місце, дістати книгу і т. п. ).

Проте читаєте ви в бібліотеці або удома, наодинці або разом з кимось, ситуація свідчить, що ви студент або хтось, так чи інакше пов'язаний з учбовим процесом. Це ознака вашого включення в сферу дії соціального інституту освіти, а значить, ваша активність організована і обмежена певними нормами. Читання

1 2 3 4 5 6

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні