Спостережливість

Спостережливість - це психічна властивість сенсорної організації, що базується на відчутті і сприйнятті. Воно є професійно важливим для великої групи професій.

Завдяки спостережливості людина розрізняє ознаки і об`єкти, що мають незначні відмінності, помічає відмінності в схожому, бачить їх при швидкому русі, при ракурсі, що змінився, має можливість скоротити до мінімуму час сприйняття ознаки, об`єкту, процесу.

Спостережливість перш за все опосередкована процесом і властивостями відчуття і сприйняття, а також умовами їх протікання. Спостережливість передбачає добре розвинений зоровий аналізатор, високу абсолютну і відносну чутливість.

Тут доречно пригадати слова чудового спостерігача Паустовського, який вважав розвиток чутливості зорового аналізатора найважливішою умовою спостережливості. Він писав:

"Хороше око - справа наживна. Попрацюйте, не лінуєтеся, над зором. Спробуйте місяць або два дивитися на все з думкою, що вам це треба обов`язково написати фарбами. У трамваї, в автобусі, усюди дивитеся на людей саме так. І через два-три дні ви переконаєтеся, що до цього ви не бачили на лицях і сотої долі того, що відмітили тепер. А через два місяці ви навчитеся бачити, і вам вже не треба буде примушувати себе до цього. "

Завдяки високій чутливості з`являється можливість тонкого диференціювання, бачення малопомітного.

Вже в розвитку чутливості починає позначатися вплив особових переваг і установок. Спостережливість набуває вибіркового характеру

Тому можна зустріти людей, що мають високий рівень чутливості до сприйняття природи і процесів, що відбуваються в ній, але що слабо розрізняють стани і процеси, що виникають в їх взаємодіях або в роботі техніки.

Ще в більшій мірі особисті особливості виявляються при усвідомленні і розумінні того, що людина бачить, за чим вона спостерігає. Свідомість спостережуваного залежить перш за все від об`єму вистав, що є у людини, і понять про відповідні явища і процеси. Осмислити побачене удається завдяки включенню його в пізнавальні структури, що вже склалися, які і складають пізнавальний досвід людини. Цей процес опосередкований і розумовою діяльністю, в якій відбуваються не лише систематизація і класифікація сприйманого, але і переклад його на вербальний рівень, а значить - узагальнення.

Н. В. Тімофєєв-Ресовський - біолог, що ставив в своїх дослідженнях спостереження так само високо,, як експеримент підкреслював, що при спостереженні можна що-небудь побачити лише в тому випадку, якщо знаєш, що потрібно шукати, що потрібно бачити. Інколи декілька людей, що мають різний професійний рівень або інтереси в різних областях, дивилися на одне і те ж, а при обміні враженнями з`ясовувалося, що той, хто не мав необхідних знань або не знав, що саме потрібно побачити, нічого і не побачив.

Значить, професійні знання, а також розумові процеси, що забезпечують операцію ними, дозволяють усвідомлювати і розуміти спостережувані явища. Результати розуміння і усвідомлення сприйманого будуть опосередковані особливостями пам`яті, оскільки саме завдяки ній забезпечується повнота вистав і понять, складових структуру знань людини, його професійний досвід. Можна говорити про те, що розуміння спостережуваного є певний вигляд розумових завдань, в яких вирішується питання: що це означає або до чого це відноситься?

Третя передумова розвитку спостережливості - зв`язок спостережливості і прогнозування. Умови прогнозування в процесі взаємодії людей особливі:

  • обмеженість в часі;
  • багатогранність об`єкту прогнозу (людина);
  • майже завжди - дефіцит інформації, необхідної для прогнозу;
  • неможливість врахувати все різноманіття причин, які впливають на об`єкт прогнозу.

Тому найчастіше для прогнозування використовується метод екстраполяції. Він полягає в тому, що закономірності і типові прояви

1 2

Схожі роботи