Структува світогляду історика дослідника

План

1. Історичні умови виникнення джерела. 3

2. Проблема авторства джерела. 5

3. Обставини створення джерела. 8

4. Авторський текст, твір і його функціонування в соціокультурної спільності 9

Використана література. 13


1. Історичні умови виникнення джерела

Дослідник, який проводить джерелознавчих аналіз і синтез, добре уявляє собі складність того інтелектуального простору, в якому здійснюється гуманітарне пізнання. Однак він не може тільки констатувати це. Для нього важливо визначити доступну йому запобіжний реального знання. Саме тому він і починає своє дослідження з вивчення соціальної організації та механізмів функціонування тих суспільних умов, у яких виник досліджуваний джерело. Відмінною особливістю феноменологічного підходу до вивчення джерела є розгляд його як складової частини соціальної структури, яка пов'язана з усіма іншими і, в свою чергу, взаємодіє з ними. Твір належить певному авторові, але в той же час воно є феномен культури свого часу, явище інтерсуб'єктивності спілкування. Застосовуючи зазначений підхід до творів мистецтва, дослідник стверджує, що "мистецтво - складова частина соціальної структури, компонент, який взаємодіє з усіма іншими, і сам змінюємо, оскільки і сфера мистецтва і його взаємини з іншими елементами соціальної структури знаходяться в постійному русі" 11

Цей етап має на меті затвердити дослідницький підхід до джерела як до твору, виникнення якого було викликано: умовами, в яких існував даний тип соціальної організації; цілями, які це суспільство перед собою ставило; можливостями, якими воно мало в своєму розпорядженні для реалізації своїх цілей.

Принципове значення для інтерпретації твору має соціокультурна ситуація: тип соціальної організації, типи зв'язків, які об'єднують людей (наприклад, правові, конфесійні, культурні, політичні і т. д. ). Джерело є феномен певної культури: він виникає в конкретних умовах і поза їх не може бути зрозумілий і інтерпретований. Співвідношення об'єктивних суспільних умов та авторської волі творця джерела в різних ситуаціях різні. Коли ми говоримо, що джерело є продукт людської психіки, то цим наголошуємо, що твір (джерело) створюється цілеспрямовано й усвідомлено. Але при цьому він створюється в певній історичній реальності і, виникнувши, функціонує в цій реальності у відповідності з тими умовами (політичними, культурними, технічними), які вона йому встановлює. Даний етап дослідження має на меті затвердити підхід до досліджуваного джерела як до фрагмента реальності, її системному об'єкту. Дослідник узагальнює вже відоме науці знання про реальність, ставлячи перед собою питання про те, яким чином в цій реальності міг виникнути (і дійсно виник) розглянутий культурний феномен? Цей підхід можна порівняти з перебуванням на карті пункту, який дослідник намітив метою своєї подорожі. Зрозуміло, на місці він зможе дізнатися про досліджуваної реальності набагато докладніше. Однак її загальні параметри можуть стати відомі і на першому етапі дослідження.

Джерело як матеріальний продукт цілеспрямованої людської діяльності, як історичний феномен викликаний до життя певними умовами, завданнями, цілями. Тому важливо зрозуміти, що являла собою та історична соціальна реальність, в якій він виник. Будь-яке джерело, чи йде мова, наприклад, про письмових, речових, усних джерелах інформації, не може бути інтерпретовано поза тією загальнокультурної ситуації, в якій він виник і функціонував. Цілком різна значення

1 2 3 4 5 6