Сучасна західна культура

План
  1. Вступ.
  2. Свобода і насильство.
  3. Елітарність і масовість.
  4. Плюралізм та уніфікація.
  5. Технізація.
  6. Культура нового часу. Постмодерн.
  7. Висновок.

 

1. Вступ

У XX ст. європейський тип культури поширився далеко за межі Європи, охопивши інші континенти - Америку, Австралію, і ввійшов у тій чи іншій мірі в життя азіатських і африканських країн таких як Японія, Сінгапур, ПАР. Культура європейського типу вже характерна не лише для Європи, її тепер називають "західною культурою". Відтепер можна говорити про наявність загальних рис, типових для західної культури в цілому, як і в своєрідному вигляді виявляються і в культурах інших країн.

Сучасна західна культура виключно динамічна. Практи­цизм, індивідуалізм, погоня за матеріальними благами специфічне відношення до часу ("час - гроші" ) багато в чому руйнують уста­лені в попередні епохи ідеали людської поведінки, людських взаємовідношень. Це культура, заснована на підприємництві, бізнесі, діловитості. її головні герої - люди, що вміють заробляти гроші. У ній ціняться активність, раціональність, професіоналізм.

Великий вплив на змістовну на­повненість сучасної західної культури справили усі ті досягнення, що відбу­лись у різних формах матеріальної і духовної культури; винаходи в галузі електронних і комп'ютерних засобів зв'язку, освіти, побутової техніки, відкриттів у галузі генної інженерії, заглиблення у мікросвіт і космос, створення нових хімічних матеріалів з незвичайними властивостями тощо

Усі ці революційні зміни позначали перехід до нового типу суспільства (його називають "постіндустріаль-ним", "електронним", "інфор­маційним" тощо). Американський публіцист, футуролог, автор одного із варіантів концепції постіндустріального суспільства Тоффлер, вбачає пряму залежність між розвитком техніки і способом життя, її цінностями. У праці "Футурошок" Тоффлер стверд­жує, що прискорення соціальних і технологічних змін створює багато всезростаючих труднощів, що викликають шок як у окре­мого індивіда, так і суспільства в цілому. У подібних соціокультурних умовах основним принципом у всіх сферах суспільного життя стає плюралізм.

Подібний плюралізм, появу множинності нових ідей помічаємо і в сучасному західному мистецтві. У ньому виникли різні течії і напрямки (експресіонізм, кубізм, абстракціонізм, сюр­реалізм, неореалізм, гіперреалізм та ін. ). Виникли нові форми і жанри мистецтва, пов'язані з використанням техніки (художня фотографія, електронна музика, комп'ютерна графіка тощо), на­були популярності масові художні видовища, отримала розвиток тенденція до синтезу різних мистецтв, спорт став "мистецтвом".

Одночасно з цим критики західної культури говорять про те, що вона кризова і якщо проти цього не вживати ніяких заходів то це загрожує втраті усіх її досягнень.

Наведемо думки видатних мис­лителів XX ст. , які не вичерпують західної культури, початок яких було покладено ще в XIX ст.

У західній цивілізації відбу­вається заміна творчості працею, ду­ховності - інтелектом, різно­манітності природного середовища -похмурою одноманітністю міських будівель, високого мистецтва примітними розвагами, глибоких відчуттів - швидко минучими емоціями. (О. Шпенглер).

• Сучасна західна культура наскрізь просякнута чуттєвим нача­лом, намаганням до чуттєвих задоволень і насолод; вона втратила духовність і тому приречена на руйнацію, яка завершиться лише тоді, коли сформується нова духовність, що несе нові моральні і соціальні ідеали. (77. Сорокін).

• У XX cm. відбулося "повстання мас", які вороже

1 2 3 4 5 6 7 8