Тактичні напрями забезпечення платоспроможності підприємства
Тактичні напрями забезпечення платоспроможності підприємства
Під впливом глобальної фінансової кризи, нестабільності у політиці і економіці знижуються темпи зростання обсягів виробництва, скорочуються види діяльності, сповільнюються і припиняються інвестиційні процеси. Підприємства не здатні підтримувати рівень розвитку, досягнутий при порівняно стабільній ситуації на ринках товарів, фінансових послуг. У кризовий період основною задачею для будь-якого підприємства постає адаптація до нових, досить складних і жорстких умов господарювання. Необхідною умовою подальшого функціонування підприємства в означеному середовищі є підтримка платоспроможності як здатності виконувати свої зобов'язання в повному обсязі у встановлений термін.
Проблемі платоспроможності підприємства присвячено праці як вітчизняних, так і закордонних науковців: Бертонеша М. , Бланка І. О. , Гавриленка В. А. , Глазунова В. M. , Єфимової О. В. , Журавльової Ю. Ю. , Іоніна Є. Є. , Ковальова В. В. , Найта Р. , Нусінова Н
Мета доповіді полягає в обґрунтуванні методичних положень забезпечення платоспроможності підприємства у короткостроковій перспективі в період кризи.
Фінансовим менеджерам для забезпечення платоспроможного стану підприємства у кризових умовах необхідно, в першу чергу, вирішити дві основні задачі:
1) відновлення прибутковості основного виду діяльності;
2) збалансування руху коштів.
Ці задачі є тактичними, їх можна віднести до першого етапу підтримання на підприємстві платоспроможного стану. Реалізація цих задач дозволить уникнути кризової тенденції у короткостроковому періоді.
Для підтримки (забезпечення) платоспроможності підприємства у довгостроковій перспективі необхідно ставити І вирішувати задачі стратегічної спрямованості. До таких задач слід віднести:
— досягнення конкурентоспроможності підприємства;
— ефективне вкладення власних і позикових засобів;
— збільшення обсягів діяльності і освоєння нових ринків збуту продукції;
— зниження ризиків утрати платоспроможності в довгостроковому періоді.
Таким чином, управління конкурентоспроможністю підприємства, проведення результативної маркетингової і ризикової політики, прибуткове вкладення вільних коштів і раціональне використання залучених ресурсів є основними напрямами досягнення платоспроможності підприємства на другому етапі подолання кризи неплатежів.
Отже, для забезпечення платоспроможності підприємства необхідно вирішувати короткострокові (тактичні) і довгострокові (стратегічні) управлінські задачі, що наочно представлено на рис. 1.
У даній статті досліджується сутність тактичних напрямів забезпечення платоспроможності підприємства.
На зростання прибутку і позитивних грошових потоків впливають економічні процеси на макро — і мікрорівнях, серед яких варто виділити наступні:
— зміна попиту покупців на продукцію;
— зміна виробництва і реалізації продукції у конкурентів;
— можливість знизити витрати на виробництво і реалізацію продукції;
— можливість збільшити ціну на продукцію зі збереженням або збільшенням обсягів реалізації;
— зміна ризикових позицій.
Для досягнення або відновлення прибутковості в період кризи необхідно:
по-перше, зберегти досягнуті обсяги виробництва і реалізації продукції;
по-друге, прискорити оборотність активів;
по-третє, знизити заборгованість.
Прибутковість діяльності оцінюється показниками рентабельності. Узагальнивши склад і методику розрахунку показників цієї групи, у даному дослідженні для забезпечення платоспроможності пропонується проаналізувати наступні (табл. 1), які у повній мірі характеризують діяльність підприємства з позиції прибутковості.
Таблиця 1
Показники рентабельності, що використовуються для оцінки поточного стану підприємства
Найменування показників | Методика розрахунку показників | Сутність показників |
Рентабельність продаж (Рп) | Рп=(ЧП/О) 100%, де ЧП — чистий прибуток; О — обсяг продаж. | Показує, скільки |