Теоретичні аспекти вокально-хорової виконавської діяльності

Теоретичні аспекти вокально-хорової виконавської діяльності

Вокально-хорове виконавське мистецтво охоплює цілий ряд складних проблем, розв'язання яких потребує різних наукових підходів і спільних зусиль спеціалістів різноманітних галузей: від психологів, культурологів, педагогів (вокалістів та хормейстерів) – до теоретиків музичного мистецтва. Перспективність і необхідність теорії становлення вокально-хорового виконавського мистецтва забезпечуються її послідовною і фундаментальною опорою на методологічні принципи вокально-хорової педагогіки як складової частини музичної педагогіки, на досягнення сучасного виконавства як складової частини всього мистецтвознавства, що діють в історичному розвитку і пов'язані з етапністю соціального функціонування.

Саме тому аналіз вокально-хорової виконавської творчості здійснюється двома шляхами. З одного боку, вона розглядається в широкому розумінні, як явище соціокультурне, тобто як вид художньо-творчої діяльності. З другого – у вужчому, як особистісне явище, котре має свої характерні риси, специфічні особливості й закономірності розвитку.

Вивчення вокального-хорового виконавства як соціокультурного явища вимагає підходу до нього з позицій музично-виконавського мистецтва в цілому. Вихідним пунктом цієї проблеми є визначення вокально-хорового мистецтва як взаємопов'язаної системи, що складається з трьох частин: музичного твору (праця композитора); виконавської творчості; певної підготовчої роботи слухача. Кожна частина цієї системи являє собою необхідний компонент вокально-хорової виконавської діяльності як виду художньої творчості.

Питанням, що пов'язані з сприйняттям музичного твору, приділяється увага у роботах видатних сучасних педагогів Є. Гуренко, Н. Корихалової, психологів О. Костюка, В. Медушевського, Е. Незайкінського та ін. [1;4;5;6;7;9;10;11], проте ми не маємо на меті їх аналіз. Нас цікавить другий компонент даної системи, а саме – виконавська творчість.

Провідні музиканти-педагоги Л. А. Баренбойм, А. Б. Бондельвейзер, К. М. Ігумнов, Г. М. Коган, Г. Г.  Нейгауз та інші, узагальнюючи свій багатий педагогічний та виконавський досвід і порушуючи цілий комплекс питань психолого-педагогічного порядку, розглядали музичне виконавство як творчість, як велике цілісне явище, яке характеризується рядом загальних закономірностей, притаманних "усім видам художньої

. . праці" [3, 115]. Основними передумовами успішної виконавської діяльності Г. М. Коган вважав: наявність конкретної мети, зосереджену на неї увагу, наполегливе бажання досягти поставленої мети [3, 193].

Поряд із цими загальними властивостями у вокально-хоровій літературі розкриваються більш конкретні питання, характерні лише для діяльності виконавця-хормейстера. Це стосується, наприклад, суто вокально-хорової техніки й прийомів оволодіння нею. Різноманітні вокально-хорові технічні вправи надаються з позицій певної вокально-хорової школи, в традиціях оволодіння певними технічними та виконавськими навичками. При цьому, вироблення вокально-хорових технічних навичок трактується не як вузька мета діяльності диригента, а як необхідний компонент його майстерності, що залежить від змісту і стилю музичного твору.

Розглядаючи специфічні особливості, зокрема, вокального виконавства, корифеї як вокально-педагогічної (М. Гарсія, Л. Дмитрієв, П. Троніна, В. Луканін, М. Донець-Тисейєр та ін. ) [2], так і вокально-виконавської творчості (Тотті Даль Монта, Л. Леман, Ф. Литвин, С. Лємєшев, Т. Руффо, П. Домінго, М. Бієшу, О. Образцова та ін. ) [8] відводять особливо роль особистості виконавця як інтерпретатора вокального твору.

Погляди цих педагогів і виконавців дають можливість стверджувати, що творчість виконавця накладається на стильові особливості музичного твору, які й обумовлюють конкретні цілі та завдання всієї виконавської творчості. Таким чином, відбувається взаємовплив і взаємопроникнення загальних і специфічних властивостей вокально-хорової виконавської діяльності.

До специфічних особливостей вокально-хорової виконавської діяльності слід віднести:

  • по перше, особливу мову вокально-хорового виконавського мистецтва, що має свої
1 2 3

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні