Урок. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні часу, мети, місця (укр. мова 9 клас)

Українська мова

9 клас

Автор: учитель української мови і літератури загальноосвітньої школи I-III ступенів №18 м. Білої Церкви Людмила Іллівна Томащук   

  Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні часу, мети, місця

  Мета: дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними часу, мети, часу; формувати вміння розпізнавати ці речення, визначати в них граматичні основи, головну й підрядну частини; розвивати комунікативну компетентність, пунктуаційну грамотність, логічне й образне мислення, пам'ять, уміння аналізувати; виховувати патріотизм, зацікавити народнопоетичними рослинними символами, їх неповторністю й різноманітністю.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  Обладнання: мультимедійна презентація до уроку.

Перебіг уроку

  1. Актуалізація досвіду учнів.

Спіймай помилку.

  – Складнопідрядне речення – це таке речення, у якому прості речення незалежні.

  – Підрядне речення з'єднується з головним сполучниками підрядності.

  – У складнопідрядному реченні на питання відповідає головне речення.

  – Вказівні слова можуть мати підрядні речення.

  – Є два види підрядних речень – означальні й з'ясувальні.

  – Підрядні речення завжди стоять після головного.

Завдання. Знайдіть лише підрядні сполучники.

 а) а, але, щоб, проте, зате, однак;

 б) що, і, проте, мовби, тому що;

 в) щоб, як, якби, хоч, мов, коли.

  Гра "Третій зайвий".

1) Сумую знов за невідомим, що завжди манить далиною.

2) Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила і летіли з ним у далекий вирій

3) Командир повідомив про те, що наступ почнеться опівночі.

Завдання. Визначити, якій зі схем відповідає подане речення?

І марив я тоді, що в сій громаді, серед нового краю розпалю я одвічної краси нове багаття.

 а) [ ], ( що… ), ( ).

 б) [ ], ( що …).

 в) [ ], [ ], ( ).

 г) [ ], [ що ].

  3. Оголошення теми та мети уроку.         

  4. Засвоєння нового навчального матеріалу.

Завдання. Розгляньте таблицю. За допомогою цих даних дайте визначення кожного із видів складнопідрядних речень.

  – Майже у всіх народів є улюблені рослинні символи. У канадців, скажімо, клен, у росіян – берізка, а у нас – калина, верба, барвінок та інші. Це справжні народні обереги, які не тільки прикрашають життя людини, а й захищають її від злих духів, лікують від багатьох хвороб. Речення, підібрані до сьогоднішнього уроку, допоможуть вам більше дізнатися про народнопоетичні символи українців.

  Завдання. Визначте головне й підрядне речення, вкажіть вид підрядного речення.

1) Коли починали будувати хату, калину садили біля застільного вікна.

2) Вважали, що це

1 2 3

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні