Урок з вивчення повісті Тараса Шевченка «Художник» (9 клас)
Урок з вивчення повісті Тараса Шевченка «Художник»
9 клас
«Повість ця. . . дихає правдою»
Н. Підгреб'я,
Мета: ознайомити учнів із російськими повістями Т. Шевченка, розповісти про їх долю, детальніше охарактеризувавши одну із них; розкрити тему, схарактеризувати образи, визначити композицію і стиль повісті «Художник»; допомогти учням осмислити її зміст, зупинившись на життєвих цінностях персонажів повісті, на автобіографічних рисах та художній вигадці; утвердити думку про Шевченка як людину європейського рівня мислення; розвивати в учнів спостережливість, уміння зіставляти факти, робити узагальнення; виховувати доброту, здатність до співпереживання, а також почуття гордості за великого сина нашого народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: повість Т. Шевченка «Художник»; схематичні ілюстрації до усіх російських повістей Шевченка; костюми та міні-декорації для інсценізації уривка із повісті «Художник»; схема-характеристика образу художника; плакат із зображенням життєвої лінії головного героя; фотокопія відпускної поета; комп'ютер, презентація «Постаті, які відіграли важливу роль у житті героя», створена у програмі PowerPoint; мелодія Я. Степового «Прелюд пам'яті Т. Г. Шевченка»; репродукції картин Кобзаря.
Епіграф: Повість ця є надзвичайно зворушливою. . . Вона дихає правдою. . .
О. Пипін
Хід уроку
I. Вступне слово вчителя
— У листі Тараса Шевченка до Пантелеймона Куліша від 26 січня 1858 року читаємо: « Навчи ти мене, будь ласкав, що мені робить з руськими повістями? У мене їх десятків коло двох набереться».
«Десятків біля двох.
— Чим пояснити, що поет Шевченко звертається до жанру прози і впродовж декількох років завзято працює у жанрі повісті? За яких обставин і коли саме це відбулось?
— Відповісти на ці запитання з абсолютною впевненістю, мабуть, не можна.
— Надзвичайно цікавою є доля російських повістей Шевченка. Скажіть, де саме вони були написані?
(Всі вони написані на засланні — в далекому Новопетровському укріпленні, на березі Каспійського моря. )
II. Робота над повістями Т. Шевченка
— Які ж повісті Шевченка дійшли до наших днів?
(«Наймичка», «Варнак», «Княгиня», «Музыкант», «Несчастный», «Капитанша», «Близнецы», «Художник», «Прогулка с удовольствием и не без морали». )
— Давайте коротко охарактеризуємо прозу Шевченка, звертаючи увагу на автобіографічні факти. (Учні, вказуючи на відповідні малюнки до повістей, лаконічно розповідають про твори. )
Можлива розповідь учнів:
1. У повісті «Наймичка» Шевченко поглиблює тематику однойменної поеми. Головну героїню повісті Лукію, як і Катерину (поема «Катерина») та Ганну (поема «Наймичка»), Шевченко провів через усі страждання жінки-покритки. Лише безмірна материнська любов рятує Лукію від самогубства.
2. Повість «Капитанша» — твір про знівечене материнство. Зведену офіцером дівчину рятує проста людина — ординарець офіцера. Коли ж вона померла, він сам виховав дитину. Освічений же батько дитини — офіцер — в той час живе своїм безтурботним життям.