Виховання ціннісного ставлення особистості до природи
Виховання ціннісного ставлення особистості до природи
Тема. Лікарські рослини України.
Мета. Поглибити знання дітей про лікувальні властивості рослин; виховувати емоційно-зацікавлене ставлення до народної ботаніки; формувати елементарні уміння застосовувати набуті знання з метою збереження власного здоров’я.
Обладнання: гербарний матеріал, малюнки і фотознімки лікарських рослин, плакати-фартушки, ігровий реквізит, музика у грамзапису.
Хід заняття
(з учнів класу формують три команди і вирушають у подорож).
Подорож 1. КЛУБ ЮНИХ ТУРИСТІВ (СЮЖЕТНО-РОЛЬОВА ГРА).
(дія відбувається на уявній лісовій галявині. Чується глухий крик. Діти зупиняються).
Д і т и . Що трапилось? Ви чули якийсь голос?
(В результаті з’ясовується, що один із подорожніх поранив собі ногу).
П о р а н е н и й . Допоможіть мені, будь ласка.
В ч и т е л ь . Діти, що ж робити? Назад повертати? Шкода, та й далеченько відійшли. Ой, кров з рани біжить! Що ж тут вдієш? Немає тут нашого Айболитя! Та й сумки медичної ми не взяли. . .
Л і с о в и к . (виходить назустріч). Навіщо вам сумка? Чи знаєте ви, що людина ще із початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних умовах, вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала в навколишній природі і насамперед – у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх дію на організм
В ч и т е л ь . Отже, будемо й ми шукати захисту у природи, адже знаходимось на лісовій галявині. Погляньмо ж навкруги, можливо, ліки приготувала нам сама природа?
Завдання дітям: вибрати із запропонованого ряду лікарських рослин (гербарії, малюнки чи фотографії) саме ту, яка допоможе пораненому, і надати йому першу медичну допомогу.
Можливі відповіді: подорожник (ранник, порізник, бабка); деревій (кровавник); чистотіл (жовтосік).
(У процесі гри діти вправляються прикладати рослини до рани і фіксувати їх).
Подорож 2. ЛЕКТОРІЙ АЙБОЛИТЯ (бесіда).
Лікар Айдолить(вчитель, студент-практикант або учень-старшокласник) розповідає “цікавинки” з життя лікарських рослин.
Подорожник великий
Лікувальні властивості цієї рослини добре знали лікарі Стародавньої Греції і Риму, а в середні віки – персидські та арабські медики. Цінували цю рослину і в Київській Русі.
До XIV ст. подорожник був поширений лише в Східній півкулі. За часів великих подорожей, коли мореплавці шукали нових земель, його випадково завезли в Америку, де він швидко поширився, і індійці почали називати цю рослину “слід білої людини”.
Подорожник великий – багаторічна трав’яниста рослина, яка здавна шанується народною медициною багатьох народів світу і широко використовується як лікувальний засіб при зовнішніх ранах, ударах, наривах, опіках.
Запитання дітям:
- Подорожник. Чому так назвали цю рослину?
- Чому подорожник у народі називають ранником чи порізником?
- Як застосовують подорожник у медицині?
- чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо-трави? Де і коли?
Деревій
Ця рослина має приємний, бальзамічний запах. Квіти запашні, на смак гіркі. поширений деревій повсюдно, росте на луках, полях, межах, уздовж доріг, на схилах, лісових галявинах, у чагарниках.
Деревій – дуже популярний лікувальний засіб. Вважають, що рослина поліпшує