Використання сучасних інформаційних технологій у туристичній галузі Криму
Сучасне суспільство характеризується швидким розповсюдженням нових інформаційних технологій і радикальними змінами соціально-економічного життя під впливом цих процесів. Останнє десятиріччя ознаменувалося стійкою тенденцією розвитку інформатизації процесів управління підприємствами туристичної сфери. Туризм сьогодні – це глобальний комп’ютеризований бізнес, у якому беруть участь великі авіакомпанії, готелі та туристичні корпорації всього світу. Активне впровадження сучасних інформаційних технологій у діяльність туристичних підприємств є необхідною умовою їх успішної роботи, оскільки точність, надійність, оперативність і висока швидкість обробки та передачі інформації визначає ефективність операційних та управлінських рішень у цій сфері. Великі капітальні вкладення в нові технології приведуть до вертикальної, горизонтальної та діагональної інтеграції туристичних підприємств. Інформаційні технології забезпечують значне зростання продуктивності у сфері послуг, а також у туризмі. Туризм у Криму – одна з найбільш перспективних індустрій. Гальмівним фактором для розвитку туризму в Криму є низька інформаційна грамотність та слабкі комунікації. Саме тому питання розвитку інформаційних технологій у туризмі актуальне для кримських туристичних фірм в умовах глобалізації економіки.
Глобалізація у сфері туризму – один із основних напрямків в індустрії міжнародних великих компаній. Ці компанії, крім економії у великих масштабах, мають можливості розподіляти ризик між різними ринками, застосовувати сучасні маркетингові схеми доступу на міжнародний ринок праці, а також виграють від активного використання нових технологій.
У розвинених країнах світу водночас, доповнюючи одна одну, відбуваються зміни в інформаційних технологіях і в туристичному бізнесі, на відміну від України, де такі перетворення характеризуються відсутністю злагодженості
Розглянемо більш детально основні з них.
1. Слабкі комунікації. Більшість сайтів туристичних підприємств використовуються як інформаційно-рекламний канал, який надає актуальну інформацію, що постійно оновлюється. Але проведені дослідження показують, що в середньому тільки 12,3 % туристичних фірм Криму мають власний сайт. У інших він узагалі відсутній або з моменту створення не оновлювався й містить застарілу інформацію. Крім того, сайти кримських туристичних фірм мають порівняно обмежений обсяг інформації, є однотипними та характеризуються відсутністю явної спрямованості на розвиток туристичного комплексу регіону в цілому (табл. 1) [4].
Таблиця 1. – Туристичні підприємства України, що мають власні сайти
Місто (область) | Кількість туристичних фірм | Кількість туристичних фірм, що мають власний сайт | Частка, % |
м. Київ | 688 | 97 | 14,1 |
АР Крим | 81 | 10 | 12,3 |
Вінницька | 6 | 1 | 16,7 |
Волинська | 11 | 1 | 9,1 |
Дніпропетровська | 74 | 12 | 16,2 |
Донецька | 66 | 11 | 16,7 |
Житомирська | 1 | - | - |
Закарпатська | 21 | 2 | 9,5 |
Запорізька | 16 | 4 | 25,0 |
Івано-Франківська | 23 | 2 | 8,7 |
Київська | 16 | 5 | 31,3 |
Кіровоградська | 7 | 1 | 14,3 |
Луганська | 15 | 3 | 20,0 |
Львівська | 176 | 53 | 30,1 |
Миколаївська | 12 | 2 | 16,7 |
Одеська | 46 | 12 | 26,1 |
Полтавська | 10 | 2 | 20,0 |
Рівненська | 8 | 2 | 25,0 |
м. Севастополь | 27 |