Вимірювання в психології. Шкали вимірювання

Вимірювання в психології. Шкали вимірювання.

У психології досить часто доводиться мати справу з вимірюванням. По суті справи будь-який психологічний тест є інструментом вимірювання, результатом якого, найчастіше, є числові дані.

Вимірювання – операція для визначення відношення одного об'єкту до іншого. Вимірювання реалізується за рахунок приписування об'єктам значень так, щоб стосунки між значеннями відображали стосунки між об'єктами. Наприклад, ми вимірюємо зростання двох людей (об'єкт вимірювання - зростання). Набувши значень 170 і 185 див. ми можемо точно сказати, що одна людина вища за інше. Даний вивід був отриманий завдяки вимірюванню зростання. Таким чином, відношення між об'єктами було передане за допомогою чисел.

У психології можемо бачити аналогічні попередньому прикладу явища. Ми використовуємо тести інтелекту, аби набути числового значення IQ і мати можливість порівняти його з нормативним значенням, використовуємо тести особи, аби на основі отриманих чисел описати психологічні особливості людини, використовуємо тести досягнень, аби з'ясувати наскільки добре був засвоєний учбовий матеріал. Вимірюванням так само є підрахунок кількості певних актів поведінки в ході спостереження за випробовуваними, підрахунок площі штрихування в проектних малюнках, підрахунок кількості помилок в коректурній пробі.

У випадку із зростанням об'єктом вимірювання була не людина, а його зростання. Вивчаючи психіку людини ми так само вимірюємо не його самого, а певні психологічні особливості: риси особи, інтелект, окремі характеристики пізнавальної сфери і так далі Все, що ми вимірюємо називається змінними

Змінна – властивість, яка може міняти своє значення. Зростання є властивістю всіх людей, але в кожного він різний, а значить є змінною. Пів так само є змінною, але може набувати всього 2 значення. Всі показники тестів в психології є змінними.

Результати деяких психологічних тестів, на перший погляд, дуже важко представити як результат вимірювання і важко зрозуміти, які властивості (змінні) вимірюються цими тестами. Яскравий приклад тому – проектні тести, особливо рисуночні і вербальні. За кожним елементом малюнка ховається яка-небудь психологічна особливість (змінна) і кажучи про вираженість або невираженість цій змінній на основі елементу малюнка ми виробляємо акт вимірювання. Таким чином, не дивлячись на величезну кількість змінних, вимірюваних за допомогою проектних малюнків вимірювання найчастіше зводиться до простої констатації факту «змінна виражена / не виражена», рідше є три або більше градації. Набагато простіше йде справа з тестами, в яких потрібне що-небудь упорядкувати, оскільки їх результат – число, що відображає порядкове місце. Ще очевидніші результати тестів-опитувальників, тестів інтелекту і пізнавальних здібностей.

Таким чином, тест, як інструмент вимірювання, накладає свої обмеження на отримуваний результат. Таке обмеження називається шкалою вимірювання.

Шкала вимірювання – обмеження типа стосунків між значеннями змінних, що накладається на результати вимірювань. Найчастіше, шкала вимірювання залежить від інструменту вимірювання.

Наприклад, якщо змінною є колір очей, то ми не можемо сказати, що одна людина більше або менше іншого по цій змінній, ми так само не можемо знайти середнє арифметичне кольору. Якщо змінною є порядок (саме порядок) народження дітей в сім'ї, то ми можемо сказати, що перше дитя однозначно старше другого, але не можемо сказати на скільки він старший (стосунки «больше/меньше»).

1 2 3