Якісна і кількісна характеристика здібностей

Якісна і кількісна характеристика здібностей

Говорячи про здібності, даючи їх психологічну характеристику, крім усього іншого, необхідно охарактеризувати їх якісні і кількісні особливості.

Для педагога в рівній мірі важливо знать, до чого виявляє здібності учень, а отже, які індивідуально-психологічні особливості його особи залучаються до процесу діяльності як обов'язкової умови її успішності (якісна характеристика здібностей), і якою мірою здатний учень виконувати вимоги, що пред'являються діяльністю, наскільки швидше, легше і грунтовніше він опановує навички, уміння і знання в порівнянні з іншими (кількісна характеристика здібностей).

Якісна характеристика здібностей. Що розглядаються з боку їх якісних особливостей, здібності виступають як складний комплекс психологічних властивостей людини, забезпечуючий успіх діяльності, як набір "змінних величин", що дозволяє йти до мети різними шляхами. Покажемо це на прикладі розвитку і виховання деяких видів здібностей.

У основі однакових або в чомусь схожих досягнень при виконанні якої-небудь діяльності можуть лежати поєднання дуже різних здібностей. Це відкриває перед нами важливу сторону здібностей особи: широкі можливості компенсації одних властивостей іншими, які людина розвиває у себе, працюючи наполегливо і наполегливо.

Компенсаторні можливості здібностей людини виявляються, наприклад, спеціальним вихованням людей, позбавленого зору і слуху.

Педагог і психолог И. А. Соколянський навчав сліпоглуху Ольгу Іванівну Скороходову, що втратила в ранньому віці зір і слух. В результаті у Скороходовой виявилися і розвинулися не лише здібності науковця, але і літературні здібності, наявність яких визнавав ще А. М. Гіркий, такий, що переписувався з О. Скороходовой і брав участь в її долі. Правильна система навчання і величезна праця дозволили О. І

Скороходової розвинути чутливість аналізаторів, що забезпечують високий рівень дотику, нюхових, вібраційних відчуттів і тим самим до певної міри компенсувати бракуючі здібності.

Про те ж свідчить ряд інших прикладів. Психолог Б. М. Теплов показав, що відсутність такої найважливішої музичної здатності, як абсолютний слух, не може бути перешкодою на шляху розвитку професійних музичних здібностей. У випробовуваних, таких, що не мали абсолютного слуху, вдавалося виробити комплекс якостей, що включають тембровий слух, пам'ять на музичні інтервали і т. д. , які брали на себе функції звуковисотного розрізнення, тобто ті, які виконує у інших людей абсолютний слух.

Властивість компенсації одних здібностей за допомогою розвитку інших відкриває невичерпні можливості перед кожною людиною, розсовуючи межі вибору професії і вдосконалення в ній.

В цілому якісна характеристика здібностей дозволяє відповісти на питання, в якій сфері трудової діяльності (конструкторською, педагогічною, економічною, спортивною та ін. ) людині легше знайти себе, виявити великі успіхи і досягнення.

Тим самим якісна характеристика здібностей нерозривно пов'язана з характеристикою кількісною. З'ясувавши, які конкретно-психологічні якості відповідають вимогам цієї діяльності, можна відповісти на питання, більшою чи меншою мірою вони розвинені у людини в порівнянні з його товаришами по роботі і навчанню.

Кількісна характеристика здібностей. Проблема кількісних вимірів здібностей має велику історію в психології. Ще у кінці XIX - початку XX ст. ряд психологів (Кеттел, Термен, Спірмен та ін. ) під впливом вимог, викликаних необхідністю здійснювати професійний відбір для масових спеціальностей, виступили з пропозицією виявляти рівень здібностей тих, що

1 2 3 4 5 6

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні