Зовнішні відносини та угода про ЄС
План
Зовнішні відносини та угода про ЄС
Компетенція співтовариства укладати міжнародні угоди
Угоди в цілому: роль ради, комісії та парламенту
Процедури укладання угод
Використана література
Зовнішні відносини та угода про ЄС
Відповідно до установчих угод, зовнішні відносини розглядались як природне продовження внутрішньої компетенції Співтовариства на міжнародні відносини.
Як раніше Співтовариство, так і нині Європейський Союз розширили законодавчу компетенцію на багато напрямків своєї політики, і питання щодо того, хто повинен представляти ці інтереси у зовнішній сфері, стало найважливішим. Повноваження стосовно ведення переговорів та підписання угод з питань, з яких у Союзі існує законодавча компетенція, створили низку проблем, однак останні були значною мірою розв'язані Судом ЄС.
Питання щодо статусу Союзу як учасника міжнародних відносин створило ще більші проблеми. Країни-члени вважали, що матимуть переваги завдяки колективним діям у сфері міжнародних відносин. Однак вони не були готові передати інститутам Співтовариства повноваження у цих сферах, особливо, якщо це були питання оборони та безпеки. В результаті міжнародні дії у переважній більшості випадків проводились на міжурядовому рівні. Європейське політичне співробітництво (ЄПС) надало можливість країнам-членам робити колективні зовнішньополітичні заяви. Відповідно до спільної зовнішньої політики та політики у сфері безпеки (СПБОЗ), які були запроваджені Угодою про ЄС, передбачені конкретніші дії, однак вони залежать від країн-членів
Наприклад, сфера економічних санкцій і надалі залишатиметься проблемною: вони стосуються як спільної торговельної політики в її економічних аспектах (стаючи частиною першого з елементів ЄС, тобто сфери, яка відноситься до Співтовариств), так і СПБОЗ по відношенню до зовнішньополітичних аспектів (стаючи часткою другого елемента ЄС, тобто сфери міжурядової компетенції).
Присутність Союзу на міжнародній арені, особливо протягом останніх років, відчувалася в ході Уругвайського раунду переговорів щодо Генеральної угоди про тарифи та торгівлю (ГАТТ). Конфлікти між Союзом та Сполученими Штатами Америки через необхідність реформування спільної сільськогосподарської політики стали найпомітнішою подією цього раунду, і навіть інколи виникала загроза зриву укладання нової ГАТТ (нині — Світова організація торгівлі — СОТ).
Союз також має довгострокові зобов'язання стосовно країн Африки, Карибського басейну та Тихого океану (АКТ) через Ломейські конвенції. Ці угоди запроваджують торговельні відносини з Союзом і надають виробникам цих країн деякі права на доступ до спільного ринку.
Компетенція співтовариства укладати міжнародні угоди
Цей підхід базується на положенні установчих Угод, відповідно до яких кожне Співтовариство є здатним встановлювати відносини з деякими міжнародними організаціями та укладати деякі види міжнародних угод. Так, кожне з них може встановлювати відносини з органами ООН та спеціалізованими установами останньої, а також Організацією Європейського економічного співробітництва та Радою Європи. Більш того, ЄС та Євратом можуть підтримувати відносини з ГАТТ, а також інші необхідні відносини з усіма міжнародними організаціями, включаючи Міжнародну організацію праці.
Оскільки договірна компетенція Співтовариств обмежується спеціальними видами угод, то