Звук Ц - дефектологія

КОРЕКЦІЙНА РОБОТА

За відсутності В МОВІ|промові| ЗВУКУ 'Ц'|

Постановку звуку ц  можна починати|зачинати,розпочинати| лише|тільки| за умови правильної вимови звуків з|із|  і т  в  вільній мові|промові|  дитяти|дитини|.  Ц  виголошується|вимовляє| в результаті|внаслідок,унаслідок| швидкого поєднання звуків Т+С = ТС.

Ігровий прийом (по звуконаслідуванню)

Піднесіть палець до рота - "Не шуми!" - тс-ц-ц|, паровоз при зупинці - тс-ц-ц|. Поміняйтеся ролями з|із| дитям|дитиною|.

Другий спосіб

Попросите дитяти|дитину| виголошувати|вимовляти| то т, то з|із|  поперемінно кілька разів, поступово збільшуючи темп вимовлення|вимовляння| (поїзд|потяг| набирає хід), поки|доки| не почне|зачинатиме,розпочинатиме| звучати звук ц. Після|потім| цього покажіть, як треба швидко виголосити|вимовляти| підряд ці два звуки, аби|щоб| отримати|одержувати| ц. Якщо у дитяти|дитини| виходить замість ц  поєднання звуків: тес|  або тис|, краще всього це виправити, показавши дитяті|дитині|, що і т  і з|із|  виголошуються|вимовляють| без перерви|перерити|, миттєво (можна ляскати в долоні, показуючи, яким швидким має бути звук). Дорослий може піднести руку дитяти|дитини| тильною стороною до свого рота, аби|щоб| при швидкому вимовленні|вимовлянні| звуку ц  він відчув один удар повітряного струменя, а не два, як при тес|  або тис.

Третій спосіб

Підготовчі вправи

Вправа для розвитку натиску|напору| повітря, що видихається. Просунути між зубами кінчик язика. Притиснути його зубами. Швидко розтискати зуби і з силою відсмикувати кінчик язика всередину (не дуже|занадто| далеко) одночасно з видихом повітря поштовхом. Чується міжгубний| твердий звук т.  

Вправи для мови|язика|.

  1. Відкрити|відчиняти| рот. Кінчиком язика упертися в нижні передні зуби, а мову|язик| підвести і вигнути так, щоб передня частина|частка| притискалася до піднебіння|неба|. Мова|язик| стосується верхніх зубів спинкою. Без включення|приєднання| голосу виголошувати|вимовляти| звук, що імітує звук  т (при вимовленні|вимовлянні| ізольованого нормального звуку ткончик| мови|язика| упирається в передні верхні зуби). Вимовлення|вимовляння| звуку відбувається|походить| у момент розмикання, коли кінчик язика відскакує від нижніх передніх зубів під натиском|напором| сильного струменя повітря, що видихається. Губи напружені, розтягнуті в посмішці|усмішці|
    Контроль долонею руки.
  2. Вправа корисна тим, що привчає мову|язик| до того положення|становища|, яке виконується при вимовленні|вимовлянні| звуку ц.
  3. Відкрити|відчиняти| рот. Кінчиком язика напружено упертися в нижні передні зуби. Спина мови|язика| вигнута і стосується верхніх передніх зубів. Аби|щоб| спинка мови|язика| краще стикалася|торкалася| з|із| піднебінням|небом|, бічні|бокові| краї мови|язика| затискаються зубами і залишаються затиснутими і у момент вдиху, і у момент видиху. Кінчик язика повинен залишатися вільним.
  4. Вдихнувши, видихнути повітря коротким сильним поштовхом при одночасному відштовхуванні кінчика язика від нижніх передніх зубів. Положення|становище| зубів не міняється|змінюється|. Губи напружені і розтягнуті в посмішці|усмішці|. Чується короткий звук ц.

Повторити попередню вправу без затиску зубами бічних|бокових| країв мови|язика| (якщо замість звуку ц  чується глухий склад це|  або ца|, означає|значить| рот дуже|занадто| широко відкритий|відчиняти|).

Освоєння звуку "Ц" потрібно починати|зачинати| тоді, коли маля|малюк| вже опанувало правильну вимову звуків "С" і "З".

Правильна установка органів артикуляції

Кінчик широко відкритого|відчиняти| язика внизу|унизу|, за нижніми зубами (як при звуці - з|із|). Мова|язик| підведена і вигнута («кицька сердиться|гнівається|»). Губи м'яко розтягнуті в посмішці|усмішці|. Зуби зближують, але|та| не зімкнуті. Повітря видихається різким поштовхом, на піднесеній до рота долоні відчувається холодне повітря. Звук - "ц"| утворюється при злитті звуків - "т"| і "с"|.

Вимова правильного звуку -

1 2 3 4