Іслам і Економіка

ПЛАН


ВВЕДЕННЯ

ДОКТРИНА «ІСЛАМСЬКОЇ ЕКОНОМІКИ» У ВИКЛАДІ ТЕОЛОГІВ ВИЩОЇ РАДИ ІЗ СПРАВ ІСЛАМУ

ДЕЯКІ ПИТАННЯ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ОІК

ЕКОНОМІЧНІ КОНЦЕПЦІЇ ІДЕОЛОГІВ ЛІГИ ІСЛАМСЬКОГО СВІТУ

ПОГЛЯДИ ІДЕОЛОГІВ, ШИЇТІВ ІРАНУ, НА ПРОБЛЕМУ ВЛАСНОСТІ В КОНТЕКСТІ «ІСЛАМСЬКОЇ ЕКОНОМІКИ»

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 Введення

Півтора сторіччя з початку XIX до другої половини XX століття з'явилися важливим переломним моментом в еволюції Ісламу. Зміни в соціально-економічних структурах країн Сходу, становлення нового класу - національної буржуазії, розвиток національно-визвольного руху, розповсюдження ідей марксизму - все це в сукупності не могло не спричинити за собою зміни в поглядах на роль Ісламу в суспільстві, так і в самій ісламській мотивації нових релігій суспільного буття.  Процес адаптації релігійно-філософських і правових норм ісламу до нових історичних умов, що почалися у середині XIX століття і що продовжується і понині, багато дослідників позначають терміном “мусульманська реформація”, хоча він принципово відмінний від реформації християнської.  Відмінність полягає, по-перше, в тому, що ці процеси відбувалися в різні епохи, в різних конкретно-історичних умовах. По-друге, “мусульманська реформація” виражалася перш за все в перегляді (або спробі перегляду) релігійних мотивацій різних аспектів світського життя і лише в незначній мірі піднімала власне богословські питання.  По-третє, відсутність в Ісламі інституту церкви і духівництва, аналогічних християнським, наклало вельми істотний відбиток на характер реформ в Ісламі.  Істотні зміни зазнала мусульманська судова система, що склалася в середньовіччі, і до певної міри - сама система мусульманського права: відбувалося поступове обмеження юрисдикції шаріатських суден; до середини XIX століття на території імперії, Османа, були остаточно розмежовані сфери компетенції шаріатських і світських суден (процес цей почався значно раніше). Одночасно з цим здійснюється кодифікування норм мусульманського права (зведення положень ханафітського права - Манджалла - був складений в 1869-1876 роках), у ряді країн вводяться кримінальні кодекси і інші правові документи, що не передбачаються шаріатом. Певні зміни ролі Ісламу в суспільному житті (хоч і вельми обмежені) відбулися у зв'язку з реформами Мухаммада Алі в Єгипті і політикою танзимату в імперії, Османа.  Потреби соціально-економічного розвитку ставили мусульманських богословів і правознавців перед необхідністю нового осмислення цілого ряду традиційних положень Ісламу. Проте цей процес виявився вельми хворобливим і затяжним. Це відобразилося, зокрема, в полеміці з приводу допустимості (або гріховності) створення в мусульманських країнах банківської системи. Полеміка розгорталася, з одного боку, навколо положення про стягування позикового відсотка (риба), а з іншою - у зв'язку з шаріатським забороною на омертвіння капіталу.Розширення практики капіталістичного підприємництва в мусульманських країнах спричиняло за собою не тільки перегляд шариатських положень , але і пожвавлення деяких традиційних принципів, що мали широке розповсюдження в період мусульманського середньовіччя, наприклад мушарака і кірад (принципи торгової співпраці). З іншого боку, не рідко нові за змістом явища сприймалися як продовження і розвиток мусульманської традиції: такі, наприклад, комерційні об'єднання, що діяли в різних частинах мусульманського світу на релігійно-громадське основі (торгові доми і фінансові підприємства ісмаілітів ходжа і бохра, меманів), що сприймалися як продовження середньовічної традиції створення мусульманських торгових домів, але які по суті звіюй

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10