Книжкові ярмарки та виставки

План

Вступ 

Книжкові виставки і ярмарки як показник книжкової культури 

Висновок 

Література 

 

Вступ

Книжкові ярмарки з'явилися відтоді, як ринок був насичений друкованої книжковою продукцією. Особливістю цієї форми поширення книги є не просто продажу, а й пропаганди книги та читання. Ярмарок - це велике свято для книголюбів, письменників і видавців. Проводяться вони, як правило, по декілька днів. Ярмарки бувають міжнародні, республіканські, регіональні. Їх рівень залежить від складу учасників і кількості виставлених зразків книжкової продукції. Форми їх проведення дуже різноманітні і цікаві. Ярмарки - це місце, де укладаються торгові договори і угоди, де проводяться презентації, рейтинги популярності і багато іншого. І в цьому полягає актуальність обраної для дослідження теми.

Об'єкт дослідження: книжковий ярмарок.

Предмет дослідження - розвиток книжкових ярмарків.

Мета дослідження: виявлення значення книжкових ярмарків для розвитку книжкової торгівлі, просування книги та читання.  

 

Книжкові виставки і ярмарки як показник книжкової культури

Про рівень книжкової культури свідчить не лише кількість та якість друкованих видань, їх тематика та рівень видавничо-поліграфічного виконання, а й ситуація у навкололітературних та видавничо-книготор­говельних колах. Саме книжкові виставки і ярмарки є віддзеркаленням стану і тенденцій на книжковому ринку України. Лише країни з розви­нутою ринковою економікою можуть похвалитись виставково-ярмар­ковими заходами міжнародного масштабу.

Пропозицію книг з питань виставково-ярмаркової діяльності скла­дають перекладні з європейських мов1 та російські видання2, але їх є дуже мало, тому здебільшого читачі змушені задовольняти свої інфор­маційні потреби окремими розділами3 чи статтями у збірниках наукових праць4. Лише у 2008 р. вийшла монографія, у якій, базуючись на вперше проведеному багатоаспектному дослідженні 30-літньої історії Москов­ської міжнародної книжкової виставки-ярмарку та аналізі результатів інших виставок і ярмарків в регіонах Росії та близькому зарубіжжі, ав­тори продемонстрували можливість не лише оцінити тенденції форму­вання книжкового ринку, але й книговидання в цілому5.

Серед періодичних видань загальноекономічної тематики, вистав­ково-ярмаркова діяльність висвітлювалась найчастіше на шпальтах жур­налів "Маркетинг і реклама" (м. Київ), "Маркетинг в Україні" (м. Київ), "Рекламіст" (м. Харків), а серед книгознавчої періодики — у журналах "Книжковий клуб +" (м. Київ), "Книжковий огляд" (м. Київ), "Палітра друку" (м. Львів), "Вісник книжкової палати" (м. Київ), у газеті "Книжник-review".

Популярним засобом поширення інформації про виставково-ярмар­кові заходи є мережа Інтернет, а наявність власної електронної інтернет- сторінки (веб-сайту) — питання престижу для їх організаторів. Аналіз книжкових виставок-ярмарків засвідчив, що з десяти існуючих в Ук­раїні представницьких заходів власні сторінки в Інтернеті мають лише п'ять — "Форум видавців у Львові", харківський фестиваль "Світ книги", а також організатори "Книжкового світу" у Києві — виставкова компанія "Медвін", дніпропетровської "Буквиці" — експоцентр "Метеор" та одеської "Зеленої хвилі" — "ЕкспоЮгСервіс". Загалом функціональ­ність та інформативна наповненість їх сторінок є задовільною6.

Фахівцями виставково-ярмаркового бізнесу уже давно розроблені класифікації представницьких заходів, розглянуті їх основні функції, завдання та складові, однак у жодному з цих джерел виставково-яр­марковий захід як показник книжкової культури не розглядається

У цьому контексті російськими колегами упродовж кількох останніх років систематично, глибоко і цілеспрямовано розробляються питання книжкової культури. У 2001 р. Президією РАН створений Науковий центр досліджень історії книжкової культури7. Важливим напрямком науково-дослідної роботи центру є дослідження у галузі теорії та іс­торії книжкової культури як наукового напрямку вітчизняної історії, історії культури і книгознавства, а також підготовка та видання праць з історії вітчизняної книги і книжкової культури різних історичних епох. Вирішенню цих проблем присвячений цикл статей і монографія члена- кореспондента РАН В. І. Васільєва "Історія книжкової культури: Тео- ретико-методологічні аспекти"8, матеріали наукової міжнародної кон­ференції "Роль книговидання у розвитку міжнародних наукових та культурних контактів"9 та збірник, підготований за матеріалами між­народних наукових конференцій з питань книгознавства "Книжкова культура у працях вчених країн СНД"10. Міжнародна наукова конфе­ренція "Книжкова та рукописна культура Західної України: історія, ме­тодологія, джерельна база" дає можливість пересвідчитись, що подібні проблеми хвилюють дослідників книгознавства та джерелознавства в Україні (Львів, 27-28 берез. 2008 р. , Львівська наукова бібліотека ім. В. Стефаника НАН України).

Мета цієї публікації полягає у спробі дослідити книжкові виставки і ярмарки як елемент книжкової культури на прикладі конкретного за­ходу — Форуму видавців у Львові — найбільшої, найстаршої та най- популярнішої в Україні книжкової виставки-ярмарку.

Форум видавців позиціонується як унікальний комплекс виставкових та ярмаркових заходів, мистецьких та культурних акцій, скерованих, перш за все, на сприяння творенню в Україні цивілізованого книжко­вого ринку та піднесення престижу української книги в суспільстві11.

Починалося все у 1994 р. 12, коли було скасовано пільги для органі­зацій, які видавали й реалізовували літературу українською мовою та мо­вами національних меншин, приватизовано значну кількість підприємств книжкової торгівлі, розвинулися приватні видавничі та книготорго­вельні структури, виникли нові форми гуртової та роздрібної книжкової торгівлі. Основною метою Форуму видавців у Львові було знайти вихід, яким чином вивести з кризової ситуації, котра склалась на той час, книжковий ринок України. Від самого початку планувалось, що на Фо­румі не лише продаватимуть друковану продукцію, але й проводити­муть семінари, презентації, круглі столи, конкурс на краще видання. До речі, це доволі поширена практика для усіх виставок та ярмарків, які проводяться у світі, а їх кількість та якість, значущість та резуль­тативність залежать лише від масштабності представницького заходу.

Щороку кількість заходів, які відбуваються у рамках книжкових ви­ставок, не лише збільшується, але й урізноманітнюється за рахунок поєднання різних культурно-мистецьких напрямів, наприклад: літера­тури з музикою, театром чи живописом, залучення нових дієвих осіб, в тому числі відомих особистостей. Аналізуючи інформаційні матеріали — програми, прес-релізи, нам вдалося виявити, що кількість представ­ницьких заходів у рамках Форуму щороку збільшується: у 2000 р. їх було 32, у 2001 р. — 80, у 2002 р. — 74, у 2003 р. — 97, у 2004 р. — 192, у 2005 р. — 208, у 2006 р. — 237, у 2007 р. — 324, у 2008 р. — 263.

1 2 3 4

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні