Книжкові ярмарки та виставки
План
Вступ
Книжкові виставки і ярмарки як показник книжкової культури
Висновок
Література
Вступ
Книжкові ярмарки з'явилися відтоді, як ринок був насичений друкованої книжковою продукцією. Особливістю цієї форми поширення книги є не просто продажу, а й пропаганди книги та читання. Ярмарок - це велике свято для книголюбів, письменників і видавців. Проводяться вони, як правило, по декілька днів. Ярмарки бувають міжнародні, республіканські, регіональні. Їх рівень залежить від складу учасників і кількості виставлених зразків книжкової продукції. Форми їх проведення дуже різноманітні і цікаві. Ярмарки - це місце, де укладаються торгові договори і угоди, де проводяться презентації, рейтинги популярності і багато іншого. І в цьому полягає актуальність обраної для дослідження теми.
Об'єкт дослідження: книжковий ярмарок.
Предмет дослідження - розвиток книжкових ярмарків.
Мета дослідження: виявлення значення книжкових ярмарків для розвитку книжкової торгівлі, просування книги та читання.
Книжкові виставки і ярмарки як показник книжкової культури
Про рівень книжкової культури свідчить не лише кількість та якість друкованих видань, їх тематика та рівень видавничо-поліграфічного виконання, а й ситуація у навкололітературних та видавничо-книготорговельних колах. Саме книжкові виставки і ярмарки є віддзеркаленням стану і тенденцій на книжковому ринку України. Лише країни з розвинутою ринковою економікою можуть похвалитись виставково-ярмарковими заходами міжнародного масштабу.
Пропозицію книг з питань виставково-ярмаркової діяльності складають перекладні з європейських мов1 та російські видання2, але їх є дуже мало, тому здебільшого читачі змушені задовольняти свої інформаційні потреби окремими розділами3 чи статтями у збірниках наукових праць4. Лише у 2008 р. вийшла монографія, у якій, базуючись на вперше проведеному багатоаспектному дослідженні 30-літньої історії Московської міжнародної книжкової виставки-ярмарку та аналізі результатів інших виставок і ярмарків в регіонах Росії та близькому зарубіжжі, автори продемонстрували можливість не лише оцінити тенденції формування книжкового ринку, але й книговидання в цілому5.
Серед періодичних видань загальноекономічної тематики, виставково-ярмаркова діяльність висвітлювалась найчастіше на шпальтах журналів "Маркетинг і реклама" (м. Київ), "Маркетинг в Україні" (м. Київ), "Рекламіст" (м. Харків), а серед книгознавчої періодики — у журналах "Книжковий клуб +" (м. Київ), "Книжковий огляд" (м. Київ), "Палітра друку" (м. Львів), "Вісник книжкової палати" (м. Київ), у газеті "Книжник-review".
Популярним засобом поширення інформації про виставково-ярмаркові заходи є мережа Інтернет, а наявність власної електронної інтернет- сторінки (веб-сайту) — питання престижу для їх організаторів. Аналіз книжкових виставок-ярмарків засвідчив, що з десяти існуючих в Україні представницьких заходів власні сторінки в Інтернеті мають лише п'ять — "Форум видавців у Львові", харківський фестиваль "Світ книги", а також організатори "Книжкового світу" у Києві — виставкова компанія "Медвін", дніпропетровської "Буквиці" — експоцентр "Метеор" та одеської "Зеленої хвилі" — "ЕкспоЮгСервіс". Загалом функціональність та інформативна наповненість їх сторінок є задовільною6.
Фахівцями виставково-ярмаркового бізнесу уже давно розроблені класифікації представницьких заходів, розглянуті їх основні функції, завдання та складові, однак у жодному з цих джерел виставково-ярмарковий захід як показник книжкової культури не розглядається
У цьому контексті російськими колегами упродовж кількох останніх років систематично, глибоко і цілеспрямовано розробляються питання книжкової культури. У 2001 р. Президією РАН створений Науковий центр досліджень історії книжкової культури7. Важливим напрямком науково-дослідної роботи центру є дослідження у галузі теорії та історії книжкової культури як наукового напрямку вітчизняної історії, історії культури і книгознавства, а також підготовка та видання праць з історії вітчизняної книги і книжкової культури різних історичних епох. Вирішенню цих проблем присвячений цикл статей і монографія члена- кореспондента РАН В. І. Васільєва "Історія книжкової культури: Тео- ретико-методологічні аспекти"8, матеріали наукової міжнародної конференції "Роль книговидання у розвитку міжнародних наукових та культурних контактів"9 та збірник, підготований за матеріалами міжнародних наукових конференцій з питань книгознавства "Книжкова культура у працях вчених країн СНД"10. Міжнародна наукова конференція "Книжкова та рукописна культура Західної України: історія, методологія, джерельна база" дає можливість пересвідчитись, що подібні проблеми хвилюють дослідників книгознавства та джерелознавства в Україні (Львів, 27-28 берез. 2008 р. , Львівська наукова бібліотека ім. В. Стефаника НАН України).
Мета цієї публікації полягає у спробі дослідити книжкові виставки і ярмарки як елемент книжкової культури на прикладі конкретного заходу — Форуму видавців у Львові — найбільшої, найстаршої та най- популярнішої в Україні книжкової виставки-ярмарку.
Форум видавців позиціонується як унікальний комплекс виставкових та ярмаркових заходів, мистецьких та культурних акцій, скерованих, перш за все, на сприяння творенню в Україні цивілізованого книжкового ринку та піднесення престижу української книги в суспільстві11.
Починалося все у 1994 р. 12, коли було скасовано пільги для організацій, які видавали й реалізовували літературу українською мовою та мовами національних меншин, приватизовано значну кількість підприємств книжкової торгівлі, розвинулися приватні видавничі та книготорговельні структури, виникли нові форми гуртової та роздрібної книжкової торгівлі. Основною метою Форуму видавців у Львові було знайти вихід, яким чином вивести з кризової ситуації, котра склалась на той час, книжковий ринок України. Від самого початку планувалось, що на Форумі не лише продаватимуть друковану продукцію, але й проводитимуть семінари, презентації, круглі столи, конкурс на краще видання. До речі, це доволі поширена практика для усіх виставок та ярмарків, які проводяться у світі, а їх кількість та якість, значущість та результативність залежать лише від масштабності представницького заходу.
Щороку кількість заходів, які відбуваються у рамках книжкових виставок, не лише збільшується, але й урізноманітнюється за рахунок поєднання різних культурно-мистецьких напрямів, наприклад: літератури з музикою, театром чи живописом, залучення нових дієвих осіб, в тому числі відомих особистостей. Аналізуючи інформаційні матеріали — програми, прес-релізи, нам вдалося виявити, що кількість представницьких заходів у рамках Форуму щороку збільшується: у 2000 р. їх було 32, у 2001 р. — 80, у 2002 р. — 74, у 2003 р. — 97, у 2004 р. — 192, у 2005 р. — 208, у 2006 р. — 237, у 2007 р. — 324, у 2008 р. — 263.