Логіко-математичний розвиток дошкільників засобами інноваційної технології Палички Кюїзенера

У всьому світі широко відомий дидактичний матеріал, розроблений бельгійським математиком X. Кюїзенером.   Він призначений для навчання математики та використовується педагогами різних країн у роботі з дітьми, починаючи з молодших груп дитячого садку і закінчуючи старшими класами школи. Палички Кюїзенера називають ще кольоровими паличками, кольоровими числами, кольоровими лінієчками, рахунковими паличками.

Основні особливості цього дидактичного матеріалу - абстрактність, універсальність, висока ефективність.

Ефективне застосування паличок X. Кюїзенера можливо в поєднанні з іншими посібниками, дидактичними матеріалами, а також і самостійно. Палички, як і інші дидактичні засоби розвитку математичних уявлень у дітей, є одночасно знаряддям професійної роботи педагога та інструментом навчально-пізнавальної діяльності дитини. Велика їх роль в реалізації принципу наочності, поданні складних абстрактних математичних понять у доступній формі малюкам, в оволодінні способами дій, необхідних для виникнення у дітей елементарних математичних уявлень. Важливі вони для накопичення чуттєвого досвіду, поступового переходу від матеріального до матеріалізованого, від конкретного до абстрактного, для розвитку бажання опанувати числом, рахунком, виміром, найпростішими обчисленнями, вирішення освітніх, виховних, розвиваючих завдань і т. д.

Палички Кюїзенера, як дидактичний засіб, в повній мірі відповідають специфіці й особливостям елементарних математичних уявлень, що формуються у дошкільнят, а також їх віковим можливостям, рівню розвитку дитячого мислення, в основному наочно-дієвого і наочно-образного. У мисленні дитини відбивається перш за все те, що спочатку відбувається в практичних діях з конкретними предметами. Робота з паличками дозволяє перевести практичні, зовнішні дії у внутрішній план, створити повне, чітке і в той же час досить узагальнене уявлення про поняття.

Виникнення уявлень, як результат практичних дій дітей з предметами, виконання різноманітних практичних  операцій, які є основою для розумових дій, вироблення навичок рахунку, вимірювання, обчислень, створюють передумови для загального розумового і математичного розвитку дітей.

З математичної точки зору палички – це множина, в якій приховані численні математичні ситуації. Колір і величина, моделюючи число, підводять дітей до розуміння різних абстрактних понять, що виникають в мисленні дитини як результат її самостійної практичної діяльності («самостійного математичного дослідження»): палички однакової довжини мають один і той же колір і, природно, означають одне і те ж число; чим більша довжина палички, тим більше значення того числа, яке воно виражає. Кольори, в які забарвлені палички, залежать від числових відносин, визначених простими числами першого десятка натурального ряду чисел.

За допомогою кольорових паличок дітей також легко підвести до усвідомлення співвідношень «більше-менше», «більше-менше на . . . », навчити ділити ціле на частини і вимірювати об'єкти, повправляти їх у запам'ятовуванні складу числа з одиниць і двох менших чисел, допомогти опанувати арифметичні дії додавання, віднімання.

 Існує  2 варіанти   паличок .   Перший – це об’ємні брусочки різної довжини та кольору.   Другий варіант складається з плоских смужок 2x2 см, 2x4 см, 2×6 см, 2x8 см, 2x10 см, 2x12 см, 2x14 см, 2x16 см, 2x18 см, 2x20 см. Працюючи   з    дітьми    старшого   дошкільного  віку,  я  вибрала саме  його.       

Виготовляються такі смужки з щільного кольорового картону . На відміну від брусочків, вони більші, стійкіші, виготовлення їх не вимагає особливих витрат, а навчальні можливості і ефективність нітрохи не менше, ніж у об’ємних паличок.

Смужки дають можливість виконувати вправи як у горизонтальній, так і у вертикальній площині на одному і тому ж місці, наприклад на столі (горизонтальна площина)  або  фланелеграфі (вертикальна площина). Зі  смужками можна «грати» і на підлозі

Набором паличок (смужок) забезпечується кожна дитина. Смужки відрізняються величиною та кольором, вони моделюють певні числа.

До набору належать:

Біла – позначає число 1(10 шт. )

Червона – позначає число 2(10 шт. )

світло-зелена – позначає число 3(8шт. )

коричнева – позначає число 4(8шт)

жовта – позначає число5(8шт. )

темно-зелена – позначає число 6(8шт. )

чорна – позначає число 7 (4шт. )

фіолетова – позначає число 8 (4шт. )

блакитна – позначає число 9 (4шт. )

оранжева – позначає число 10 (4шт. )

картки з числами (від 1 до 10)

картки з прикладами (в межах 10)

 Палички Кюїзенера можна пропонувати дітям з трьох років для виконання найбільш простих вправ. Вони можуть використовуватися у другій молодшій, середній, старшій групах дитячого саду. Вправлятися з паличками діти можуть індивідуально або по кілька осіб, невеликими підгрупами. Можлива і фронтальна робота з усіма дітьми. Вихователь пропонує дітям вправи в ігровій формі.

Підбір вправ здійснюється з урахуванням можливостей дітей, рівня їх розвитку, інтересу до вирішення інтелектуальних і практичних завдань. При  цьому потрібно дотримуватись принципу «від простого до складного».

В іграх з паличками, які можуть носити характер змагання, дитині слід надавати можливість прояву самостійності у пошуку рішення або відповіді на поставлене питання, вчити висувати припущення та їх перевіряти, здійснювати практичні та уявні проби. Допомогу дитині краще надавати в непрямій формі, пропонуючи подумати ще раз, але по-іншому, спробувати виконати завдання, схвалюючи правильні дії і судження дітей.

Вправи можуть носити комплексний характер, дозволяючи вирішувати одночасно  кілька    завдань.   Бажано  у   вправі   передбачати   перегляд   всіх

можливих варіантів вирішення задачі: складання «потягів» однакової довжини з двох, трьох, чотирьох і т. д. «вагонів», вимірювання однією і тією ж паличкою-міркою різних паличок, однакових паличок різними мірками-паличками. З допомогою вправ дитина зможе: опанувати кількісну та порядкову лічбу; з’ясувати взаємозв’язок між кількістю, числом і цифрою, що його позначає; додавати й віднімати числа в межах 10; засвоїть склад числа до 10, поняття числового ряду, порівнюватиме довжину, висоту, ширину, товщину  предметів, будуватиме послідовності й буде виконувати найпростіші вимірювання. Ігрові елементи у вправах вводяться в формі ігрової мотивації (побудувати драбинку для півника, полагодити паркан і так далі)  і у вигляді змагання (хто швидше складе, зробить, покладе, скаже).

Матеріал посібника містить добірку вправ на ознайомлення з паличками та формування за їх допомогою елементарних математичних уявлень і понять. Подано також систему занять з логіко-математичного розвитку старших дошкільників з використанням інноваційної методики «Палички Кюїзенера».

Працюючи в дошкільному навчальному закладі, я завжди ставлю пред собою такі педагогічні завдання: розвивати у дітей пам’ять, увагу,мислення, уяву, оскільки без цих якостей немислимий розвиток дитини в цілому.

Вивчаючи нову літературу, я прийшла до висновку, що використовуючи різні дидактичні ігри, цікаві вправи в своїй роботі, я зможу суттєво покращити знання дітей.

Всі дидактичні ігри я для себе розділила на декілька груп:

  1. Ігри з цифрами і числами
  2. Іри подорож в часі
  3. Ігри на орієнтування в просторі
  4. Ігри з геометричними фігурами
  5. Ігри на логічне мислення
1 2 3 4

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні