Особистісні та суспільні чинники формування світогляду

План

1. Поняття та структура світогляду

2. Особливості світоглядного формування особистості в сучасних умовах

3. Вплив світогляду на формування особистості

Список використаних джерел

 

1. Поняття та структура світогляду

Вчені трактують світогляд як погляди, принципи, уявлення, які визначають розуміння людиною світу, подій і свого місця серед людей. Чітко сформований світогляд впорядковує життя, в той час як відсутність такого (знаменита Булгаковська «розруха в головах») перетворює існування людини в хаос, що в свою чергу, призводить до виникнення психологічних проблем. Структура світогляду включає наступні компоненти.

Пізнавальний

Людина отримує знання все життя, навіть коли припиняє вчитися. Справа в тому, що знання буває буденне, наукове, релігійне і т. д. Повсякденне знання формується на основі досвіду, що здобувається в повсякденному житті. Наприклад, схопилися за гарячу поверхню праски, обпеклися і зрозуміли, що так краще не робити. Завдяки буденного знання можна орієнтуватися в навколишньому світі, але отримані таким чином дані часто бувають помилковими і суперечливими.

Наукове знання логічно обґрунтовано, систематизовано і представлено у вигляді доказів. Результати такого знання відтворювані і легко перевіряються («Земля має форму кулі», «Квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів» тощо). Отримання наукових знань можливо завдяки теоретичному мисленню, яке дозволяє як би піднятися над ситуацією, вирішити протиріччя і зробити висновки.

Релігійне знання складається з догматів (про створення світу, земного життя Ісуса Христа і т. д. ) та осмислення цих догматів. Відмінність наукового знання від релігійного полягає в тому, що перше можна перевірити, а друге приймається без доказів. Крім перерахованих, виділяють інтуїтивне, декларативне, паранаукове та інші види знання.

Ціннісно-нормативний

В основі цього компонента – цінності, ідеали, переконання особистості, а також норми і правила, які регулюють взаємодію людей. Цінність – це властивість якогось предмету або явища відповідати потребам людей. Цінності бувають загальнолюдські, національні, матеріальні, духовні і т. д.

Завдяки переконанням людина або група людей впевнені у своїй правоті з приводу здійснюваних дій, відносин один до одного і до що відбуваються у світі подій. На відміну від навіювання, переконання формуються на основі логічних висновків, а тому є осмисленими.

Емоційно-вольовий

Можна знати про те, що загартовування зміцнює організм, не можна грубити старшим, переходять вулицю на зелене світло, а перебивати співрозмовника неввічливо. Але всі ці знання можуть виявитися марними, якщо людина не приймає їх, або не може докласти зусиль для втілення в життя.

Практичний

Розуміння важливості, необхідності здійснення тих чи інших вчинків не дозволить досягти мети, якщо людина не почне діяти. Також практичний компонент світогляду включає уміння оцінити ситуацію і виробити стратегію дії в ній.

Виділення компонентів світогляду кілька умовно, так як ні один з них не існує сам по собі. Кожна людина думає, почуває і діє залежно від обставин, і співвідношення цих компонентів кожного разу істотно розрізняється

Основні типи світогляду

Світогляд у людини почало формуватися разом з самосвідомістю. А оскільки впродовж історії люди сприймали і пояснювали світ по-різному, з плином часу склалися наступні типи світогляду:

  • Міфологічне. Міфи виникли з причини того, що люди не могли раціонально пояснити явища природи або суспільного життя (дощ, грозу, зміну дня і ночі, причини хвороб, смерті тощо). В основі міфу – переважання фантастичних пояснень над розумними. Разом з тим в міфах і легендах висвітлено морально-етичні проблеми, цінності, розуміння добра і зла, сенсу людських вчинків. Так що вивчення міфів відіграє далеко не останню роль у формуванні світогляду людей;
  • Релігійне. На відміну від міфів, релігія містить догми, яких повинні дотримуватися всі послідовники цього вчення. В основі будь-якої релігії лежить дотримання моральних норм та ведення здорового в усіх сенсах способу життя. Релігія об’єднує людей, але в той же час може роз’єднувати представників різних конфесій;
  • Філософське. В основі світогляду цього типу – теоретичне мислення, тобто, логіка, система і узагальнення. Якщо міфологічний світогляд більше спирається на почуття, то у філософії провідна роль відводиться розуму. Відмінність філософського світогляду полягає в тому, що релігійні вчення не припускають альтернативних трактувань, а філософи мають право на вільнодумство.

Сучасні вчені вважають, що світогляд також буває наступних типів:

  • Буденне. Світогляд цього типу засноване на здоровому глузді і досвід, який людина одержує при житті. Буденне світогляд формується стихійно методом проб і помилок. Такий тип світогляду рідко зустрічається в чистому вигляді. Кожен з нас формує свої погляди на світ, спираючись на наукові знання, здоровий глузд, міфи і релігійні переконання;
  • Наукове. Є сучасним етапом розвитку філософського світогляду. Тут також мають місце логіка, узагальнення та система. Але з плином часу наука все далі відходить від реальних людських потреб. Крім корисної продукції, сьогодні активно розробляються зброя масового ураження, засоби маніпулювання свідомістю людей і т. д. ;
  • Гуманістичний. За уявленнями гуманістів, людина є цінністю для суспільства, має право на розвиток, самореалізацію та задоволення своїх потреб. Ніхто не повинен зазнавати принижень або бути предметом експлуатації з боку іншої людини. На жаль, в реальному житті подібне має місце далеко не завжди.

Формування світогляду особистості

На світогляд людини з дитинства впливають різні фактори (сім’я, дитячий садок, засоби масової інформації, мультики, книги, фільми тощо). Однак такий спосіб формування світогляду прийнято вважати стихійним. Цілеспрямовано формують світогляд особистості в процесі виховання і навчання.

Вітчизняна система освіти орієнтована на формування у дітей, підлітків і юнаків діалектико-матеріалістичного світогляду. Під діалектико-матеріалістичним світоглядом мається на увазі визнання того, що:

  • світ матеріальний;
  • все, що є в світі, існує незалежно від нашої свідомості;
  • у світі все взаємопов’язане і розвивається за певними законами;
  • людина може і повинен отримувати достовірні знання про світ.

Оскільки формування світогляду – тривалий і складний процес, а діти, підлітки і юнаки по-різному сприймають навколишній світ, світогляд формується по-різному в залежності від віку учнів та вихованців.

 

1 2 3 4

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні