Тренінг розвитку лідерських якостей
Мета: розвиток лідерських якостей
Завдання:
- сприяти формуванню лідерської Я-концепції
- розвиток позитивного самосприйняття
- сприяти формуванню відповідальності
- сприяти формуванню лідерського світогляду
Структура тренінгу:
- Знайомство учасників групи один з одним і тренером;
- Створення психологічного комфорту для роботи в групі;
- Формування загального уявлення про лідерство;
- Демонстрація учасникам ефективність кооперації;
- Оцінка ролі лідера в команді;
- Оцінка отриманого досвіду;
- Прощання з групою;
Матеріали: маркери, ручки, папір А4, ватмани, стікери, фліп-чарт,
Кількість занять: 1
Тривалість: 2 год.
Заняття
Учасники групи сідають у коло. Тренер вітає учасників, розкриває напрямки за якими буде працювати група; планує режим роботи.
Вправа «Моє імя»
Мета: познайомити учасників один з одним, створити умови для ефективної співпраці.
Матеріали: не потрібні
Час:10 хв.
Процедура проведення: Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього, підвестися і назвати соє повне ім’я та прізвище, а також ім’я, яким він ходів би, щоб його називали в групі. Наприклад: «Мене звуть В’ячеслав Іванов. В групі прошу називати мене Слава»
Далі виступаючому потрібно повідомити що – небуть про своє ім’я і прізвище.
Так він може відповісти на наступні запитання:
Що означає твоє прізвище?
Що означає твоє ім’я?
Чи подобається тобі твоє ім’я?
Чи знаєш ти, хто його тобі підібрав?
Хто ще в твоїй сім’ї носив це ім’я?
Чи хотів би ти щоб тебе назвали іншим ім’ям?
Вправа «Правила»
Мета: Прийняття правил для продуктивної роботи групи
Матеріали: непотрібні
Час: 5 хв.
Процедура проведення: Тренер пояснює: для того, щоб кожному в групі було зручно, потрібно дотримуватись певних правил. Далі учасникам пропонується назвати правила, які, на їхню думку, потрібні для ефективної роботи на тренінгу
Усі пропозиції записуються на фліп-чарті, потім кожне правило обговорюється з групою – що воно означає, для чого потрібне. Тільки після того як уся група прийме правило, тренер записує його на плакаті «Правила роботи групи».
Орієнтовними правила можуть бути такі:
- Дотримуватися регламенту
- Слухати і чути (один говорить – усі слухають)
- Бути позитивним
- Бути активним
- Говорити тільки за темою і від свого імені
- Не критикувати: кожен має право на власну думку
- Говорити коротко по черзі
Вправа «Очікування»
Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від тренінгу розвитку лідерських якостей
Матеріали: плакат «Наші очікування»
Час: 5 хв.
Процедура проведення: Тренер нагадує учасникам, що вони працюють у форматі тренінгу і потрібно сформулювати власні очікування: які знання, навички ви хотіли б отримати.
Кожному учаснику пропонується назвати свої очікування від тренінгу, починаючи словами: «Я очікую …». Кожне висловлювання тренер коротко записує на плакаті «Наші очікування»
Вправа «Австралійський дощ»
Мета: активізувати учасників, підготувати їх до наступних вправ.
Матеріали: не потрібні
Час:10 хв.
Процедура проведення: Учасникам необхідно стати в коло.
Тренер: Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді даваєте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні
- В Австралії здійнявся вітер (тренер тре в долоні)
- Починає крапати дощ. (клацання пальцями)
- Дощ посилюється (почергове плескання у долоні)
- А ось град – справжня буря (тупіт ногами)
- Але що це буря стихає (плескання по стегнах)
- Дощ стихає (плескання долонями)
- Поодинокі краплі падають на землю (клацання пальцями)
- Тихий шелест вітру (потирання долонь)
- Сонце. (руки до гори. Усмішка)
Вправа «Якості лідера»
Мета: формування уявлень учасників про лідерські якості.
Матеріали: аркуші А4, ручки
Час:20 хв.
Процедура проведення: Вправа складається з трьох етапів
На другому етапі групі пропонується колегіально, керуючись принципом досягнення згоди, проаналізувати всі якості, що прозвучали, і визначити п'ять найбільш значущих якостей для лідера учнівської групи. Остаточний список якостей зачитується ведучому і обґрунтовується учасниками.
На третьому етапі кожному учасникові пропонується за пятибалльной шкалою оцінити ступінь розвиненості виділених групою лідерських якостей особисто у нього. Результати зачитуються групі.
Інформаційне повідомлення
Мета: Ознайомити учасників з поняттям лідерства
Матеріали: не потрібні
Час:15 хв
Процедура проведення: Своїм першим народженням ми зобов'язані батькам, друге - ми даємо собі самі. Лідерство є соціальним феноменом. Але для того щоб бути лідером для інших, для початку необхідно стати лідером по відношенню до самого себе. Чи можуть бути лідерами люди, які самі нікуди не йдуть?
В кожній людині закладений величезний потенціал, але знайти і реалізувати його може лише вона сама.
З самого дитинства дитина намагаємося бути кимось. Вона ще не знає, хто вона, а жити без особистості важко. Дитина наслідує дорослих, для того щоб навчитися тому, що вміють вони. Дорослі планують і організують життя дитини, тому що вона ще не вміє це робити самостійно. Вирісши, вона знаходить індивідуальність, починає усвідомлювати своє справжнє «Я», бере на себе відповідальність за власне життя і починає управляти ним. У цьому виявляється друге народження. Принаймні, так повинно бути.
Однак якщо ви уважно подивитеся навколо, то, на жаль, виявите, що насправді світ повний дорослих і літніх людей, так і не взяли на себе відповідальність за своє життя. Це ті люди, які не вільні, «будують» власне життя на основі почутих по радіо непрофесійних гороскопів, порад знайомих і вказівок близьких. Це люди, так і не знайшли внутрішніх точок опори і вимушені шукати їх назовні.
Друге народження - це набуття себе, пробудження внутрішнього відчування себе, знаходження, усвідомлення і прийняття свого життєвого шляху.
Внутрішнє відчуття себе включає усвідомлення свого «Я», здатність сприймати внутрішні сигнали, знати свої переваги, розуміти, чого хочеться зараз, а що небажано, що приємно, а що не дуже. Без відчуття себе і без віри в себе ми залишаємося без керівної сили, коли прагнемо досягти своїх цілей і реалізувати свої прагнення. Як відзначає Ф. Карделл, «життя без нашого управління подібно кораблю без штурвалу чи блукання у величезному лісі без компаса і карти». Та й ні до чого вони людині, яка сама не знає, куди вона іде.